Alhambra

26 augustus 2014 - Granada, Spanje

Tja...........Het Alhambra en veel bier

He he, eindelijk hebben we het Alhambra bezocht. Een van de belangrijkste Spaanse Renaissance bouwwerken, staat ook op de lijst van het Unesco werelderfgoed)

Al 3 dagen keken we er van alle kanten tegen aan en de verwachting steeg met het uur.

Maar eerst doolden we wat uurtjes rond in de wijk ‘Realejo’. Een leuke studentenwijk met een heuse Karavanserai, een universiteit en vele taveernes.

We namen een stevige lunch met een paar wijntjes in onze buurtaveerne en dat smaakte voortreffelijk, daar konden we de berg wel mee opkomen.

Maar.....pfoe......dat viel zwaar, de wijn zakte in de benen.

Tot onze grote verrassing waren we er binnen 10 minuten. We liepen een enorme poort binnen en stonden bijna pal voor de paleizen. Op internet had ik de kaartjes gekocht met de visa en die moest ik ter plekke met de visa in een speciaal apparaat uitprinten. Makkelijk hoor, zo hoef je niet in de rij staan. Maar we zagen geen rij en ook geen apparaat, sterker nog, we zagen niet eens een ticket bureau. Grappig, dachten we, we zijn wel binnen, ha ha ha. We bewonderden een heel mooi paleis van CarlosV en een heel mooi bewaard badhuis en wilden verder naar het Alcazaba, tja, ze wilden onze kaartjes zien en die hadden we niet. Blijkbaar waren via een uitgang binnen gekomen. Maar waar was nou het ticketbureau? Hele stuk teruggelopen, nog een heuveltje op en.....geen ticketbureau. Weer vragen, weer terug en ander heuveltje op et voila het ticketbureau! Voor lopende mensen was dat heel slecht aangegeven en daardoor hebben we onze voeten te veel moeten belasten!

De kaartjes kwamen snel uit het apparaat, maar we mochten er niet mee naar binnen, op een kaartje stond geen barcode. Naar een loket.......het bleek het kaartje van de pensionado te zijn, die moest zich eerst legitimeren! Wat een gedoe en dat voor 2 euro korting.

Toen we aankwamen bij het Palacio Nazaris stond er een forse dragonder al kauwgum kauwend en bellend blazend, belangrijk te doen. We moesten wachten tot exact 4 uur (die tijd had ik gereserveerd) en ze bekeek het kaartje toen weer heel intens en....we mochten door en ja hoor......daar stond weer een man, die bekeek de kaartjes ook weer en toen mochten we door een draaiding et voila, we stonden eindelijk in het fameuze paleis!

Maar..........blijkbaar zijn onze ogen al te verwend, we kregen geen ‘wauw rillingen’. We vonden zelfs het Alcazar en Casa Pilatos in Sevilla veel mooier.

We knokten ons door hordes Japanners, maakten wat foto’s en toen hadden we het wel gehad met het overgeorganiseerde bezoek aan het Alhambra.

We wilden bier, veel koud bier. In een sneltreinvaart vlogen we de berg af en dronken weer bij de buurman een super grote cervezo en die smaakte zooooo lekker.

En nu....de benen gestrekt, lekker wat lezen en evt via uitzending gemist, nieuws kijken en/of een programma.

We hebben even genoeg oude stenen gezien, morgen gaan we op zoek naar Strak Design.

Parque de las Ciencias

Gelukkig hebben we niets gemerkt van de voetbalgekte tijdens en na het spelen van Spanje.

We hoorden wel goddelijke klanken, in de vorm van 3 ‘violerende’ feetjes begeleid door een mannelijke trombone.

Zij gaven onder ons raam een excellent concert.

We vallen wat betreft de kwaliteit van de straatmuziek met onze neus in de boter, omdat hier een conservatorium is. En...die studentjes willen graag een extra centje verdienen.

Wij hebben het geluk, dat we op onze kamer kunnen genieten van die strelende klanken.

We hebben een goede nachtrust gehad en waren er weer helemaal klaar voor.

Maar eerst...ontbijt, en wel in de wijk Realejo.

We konden daar gewoon bestellen wat we wilden, ik bestelde naast een omelet een heerlijke tomatensalade. Onze dierbare vriend Hub (gepensioneerd huisarts), heeft mij aangeraden om de dag te beginnen met een tomaat, goed voor de bloeddruk!

En.......ik heb een topdag gehad met een mooi kloppende hart. Gracias Hub.

Door een koele laan liepen we richting rivier en wat zagen we.......El Corte Ingles, een hele grote. Toch maar even erin, met als resultaat; 2 bermuda’s voor manlief en 2 shirts voor mijn persoontje. En als beloning, kregen we een rondje churros van de zaak. Die lieten we goed verpakken en nuttigden we op een bankje bij de rivier, heerlijk.

We liepen verder langs de rivier en kwamen uit bij het Parque de las Ciencias, een enorm modern wetenschappelijk centrum. We hebben er onze ogen uitgekeken, prachtige gebouwen en vele leerzame zaken te zien en te ervaren.

Geen toerist gezien! Maar echt een super tip, ook om er met je kids heen te gaan!

En als hoogtepunt, mochten we de lucht in en hadden een schitterend uitzicht over Granada en zagen dat we dat we de hele stad gerond hadden, prachtig!

Zeer voldaan liepen we weer naar onze wijk en aten bij een restaurant een menu del dia (8,50). Het was zeer smakelijk en veel.

Nu zitten we voldaan voldaan uit te buiken op onze kamer.

Ons hostel (Pension Britz) is overigens een echte aanrader, goedkoop, zeer proper, zeer vriendelijke mensen en pal op de Plaza Nuevo.

Je moet wel met 1 stopcontact kunnen handelen (organisatie) en een klok die elk kwartier van zich laat horen.

Straks gaan we nog even paraderen en een wijntje drinken en dan bereiden we ons voor op de ZEE, we gaan morgen met de bus naar Nerja om te luieren en......nog een paar uitstapjes hoor.