Granada

25 augustus 2014 - Granada, Spanje

Granada

Pfffffff, ik kon het gisteren niet laten om extra veel foto’s te plaatsen. Het was ook zo’n prachtige dag, ik wilde jullie er deelgenoot van maken.

Het kostte me wel veel tijd omdat het internet niet best was in het hotel.

Maar.......we zaten in de bar, dronken er wat wijntjes en kregen er telkens een heerlijk tapa bij en.........ik heb lekker geskyped met de kids.

Vandaag reden we comfortabel met de bus naar Granada. We zagen onderweg weer veel olijfboomgaarden.

Vlak voor Granada zagen we de eeuwige sneeuw op de bergen (Siera Nevada), bizar.

We hebben een fijn hostel, midden in het oude centrum.

Granada telt 240.000 inwoners, is een universiteitsstad en ligt op 700m hoogte.

Omdat de hitte meeviel, zijn we meteen aan het lopen geslagen richting Moorse wijk (Albaicin).

Onze eerste indruk van Granada is zeer aangenaam.

Onderweg zagen we een Japans restaurant en besloten daar te eten, weer eens wat anders. Het was erg lekker.

Na de maaltijd nog even richting Kathedraal geslenterd, indrukwekkend.

Nu even luieren op onze riante kamer en straks borrelen met een hapje.

We zijn er nu al van overtuigd dat het prima dagen gaan worden hier in Granada.

Het Albaicin, een hoed en een holbewoner.

Nou, geborreld hebben we zeker gisteravond.

Het is nl zo spannend welke tapa je bij je glas krijgt. Die tapa’s zijn niet bepaald flauw van kleinheid, ze zijn groot. Een paar tapa’s en je hebt je avondmaal wel binnen hoor.

We hebben gisteravond 2 tavernes aangedaan, we wilden afwisseling. Wat was het lekker en wat waren onze buiken rond.

Ik moet zeggen; het sliep goed op de ingenomen heerlijkheden.

Vanochtend hebben we rustig aangedaan, alle tijd.

Rond 10 uur liepen we in de stralende zon, vol verwachting weer naar het Albaicin (Arabische medina).

Deze wijk staat op de werelderfgoedlijst van de Eunesco! Een echte aanrader hoor.

Gewapend met kaart liepen we een bijzonder mooie wandeling. Zeker nadat Maurice er een zwierige hoed kocht en uiteraard op zijn hoofd zette.

We bezochten Arabische baden uit de 11e eeuw, we zagen Morisken huizen uit de 16e eeuw.

We kwamen op een pleintje dat ons aan het oude Montmartre deed denken.

Heel veel kunstzinnige types liepen er rond met honden, meestal gewapend met een muziekinstrument.

We werden meteen stoned van de uitwaaierende hasjlucht.

En.......de ultieme mode voor mannen is hier de rok, echt waar.

We dronken een wijntje en ondertussen genoten we van een indrukwekkend uitzicht op het Alhambra.

Het hoogtepunt was de wijk Sacramonte (heilige berg), een voormalige zigeunerwijk. Hier bevinden zich vele grotwoningen. Er wonen vele artistieke types, zoals studenten van het conservatorium, dichters, schilders en noem maar op.

Bij een grotwoning kwam een knul naar buiten, wij groetten hem enthousiast en raakten aan de praat. Hij was student gitaar op het conservatorium. Met een stel studenten huurde hij een grotwoning. En.....hoera.....hij vroeg of we even de boel binnen wilden bekijken. Nou dat wilden we wel. Iedere student had er een soort hol, mooi wit geschilderd, met verlichting en de deur was een gordijn. Ze hadden een aangebouwde gezamenlijke keuken. Super leuk om gezien te hebben. Volgens die jongen was de akoestiek fabelachting en de buren konden je niet horen.

In deze wijk leeft de flamenco intens, echter hier is het een andere vorm, genaamd de Zambra.

Uiteraard is het geheel behoorlijk uitvergroot ten bate van de toeristenindustrie.

De wandeling terug naar onze oude wijk (ligt er vlakbij) was ook echt genieten.

Op het eind doken we een taverne in en aten er super lekker en veel!

Vanavond gaan we het rustigjes aan doen, we hebben een wijntje in de wasbak liggen, ha ha.

Morgen........staat het Alhambra op het programma. We gaan er lopend heen. Ons hotel ligt aan de weg er naar toe, wordt dus een makkie.