Even weg van Cordoba

23 augustus 2014 - Córdoba, Spanje

De excursie en klaar is kees in Cordoba

Na het voortreffelijke eten bij onze bodega, besloten we toch even een kijkje te gaan nemen bij Koolhaas.

Helaas, het is niet gebouwd!

Ze zijn wel ver gevorderd met een ander modern gebouw.

Weer op de kamer gekomen, namen we even rust, lazen wat en keken naar de tv.

Gelukkig zijn de temperaturen zeer aangenaam en hebben we alleen de eerste dag die ondraaglijke hitte moeten ondergaan.

Ik heb waarschijnlijk weer een allergie erbij en wel van de vliegtuigstoelen van Ryanair. Op de avond van aankomst had ik enorme rode plekken boven mijn enkels en het brandde behoorlijk. Ik weet bijna zeker dat ik met mijn benen met het plastic of ander materiaal van de stoel langere tijd contact heb gemaakt. Op dit moment worden de plekken minder, maar het kan nog flink jeuken.

Het belemmert me niet om te lopen, gelukkig.

In de avond hebben we plaats genomen bij het buurterras, ik vang daar onze eigen hotelwifi en de wijn is daar subliem. De serveerster is een stuk, zodat manlief ook wat te turen heeft als ik met mijn gezicht in de laptop zit.

Er kwam weer een violist langs, hij was ook de moeite waard, kreeg 1 euro van ons, maar staat toch op de 2e plaats bij ons.

De serveerster leefde helemaal op toen we nog een paar wijntjes bestelden en gaf ons er van de weeromstuit een paar lekkere tapas bij.

Vanaf onze plek zagen we vele in het wit geklede mensen uit ons hotel komen, oa onze buren met gilkind. Al die mensen gingen op weg naar een bruiloft en waren gesommeerd om in het wit verschijnen. We hebben onze ogen uitgekeken op de uiteenlopende outfits in combinatie met de lichaamsomvang.

Door alle wijn, vlijden wij ons beneveld in Morpheus armen, maar werden om 05:00 ruw gewekt. De buren met het huilkind kwamen thuis. Het kind was enorm overprikkeld en had om de 10 minuten nachtmerries, met krijsen en huilen. De ouders hoorden we niet en het kind sliep ook gewoon door, op weg naar de volgende merrie. Rond 7 uur kwam het kind in een droomloze slaap en wij ook.

Enigszins brak werden we rond half 9 wakker, werkten de ochtendrituelen af en besloten een ontbijtreep te nuttigen, lekker makkelijk voor een keertje.

Na de reep liepen we naar de speciale bus om naar Medina Azahara te gaan.

Dat is een vervallen paleisstad uit de 10e eeuw (7 km buiten Cordoba)

In de 10e eeuw was de welvaart in Cordoba zo groot dat de kalief een nieuwe stad besloot te bouwen. Eind 10e eeuw, woonden er 20.000 mensen. Helaas ontstonden er geloofstwisten binnen de moslimgemeenschap en werd de pronkstad vernietigd. Er zijn veel kostbaarheden gejat in de jaren, maar gelukkig is er nog heel wat opgegraven.

In de bus kregen we een filmpje te zien met uitleg. Bij het bezoekerscentrum moesten we de bus verlaten en konden we het museum bezoeken en kregen ook een ingenieuze computer animatie te zien over het leven in die stad. Dat was bijzonder leuk en later op de archeologische site had je echt een beeld voor ogen hoe het geweest moest zijn.

Het museum is een verdiept aangelegd wit gebouw van beton en glas, heel sec. De hele boel is gesponsord door de EU en daarom hoeven de EU bewoners niet te betalen.

Vanaf het centrum gaat om het kwartier een bus naar het ruinecomplex, je mag er niet met je eigen auto heen, zo willen ze de bezoekersaantallen onder controle houden.

De site is het bezichtigen waard, maar ik heb altijd wel moeite met de gerestaureerde delen, soms weet je gewoon niet meer wat echt is of niet en soms vind ik de restauraties te gladjes. Maar ja, wie ben ik.

Het was heerlijk om er rond te slenteren, het was niet druk, er stond een lekkere bries, de vogeltjes kwetterden dat het een lieve lust was en onze fantasie over de kalief met zijn onderdanen sloeg op hol.

Na de excursie liepen we nog even naar de Arabische baden en besloten toen dat we Cordoba gezien hebben, het is mooi geweest.

Cordoba heeft ons hart gestolen en we hebben er een heerlijke tijd gehad en veel gezien.

We sloten de boel af met de fameuze tapas van onze geliefde bodega, heerlijk!

Vanavond nog even wat wijnen en morgen reizen we door naar Jaen.