Andalucia en een mes....

10 mei 2014 - Breda, Nederland

Na ons eerste bezoek, vorig jaar, aan Spanje en wel de stad Valencia, zijn we besmet geraakt met het Spaanse virus, dus….het is weer tijd voor een Spaans shot.

We gaan 7 Juni met Ryan Air vanaf Eindhoven naar Sevilla en verlaten dit prachtige land weer op 22 Juni vanaf Malaga en vliegen wederom met RA naar Eindhoven.

Omdat onze reisverlanglijst groot is, gaan we eens uitproberen om lowbudget te reizen. We zijn nog redelijk jong (vinden wij) en goed ter been en niet onbelangrijk…….. te porren voor een avontuurtje, dus….. we gaan als een soort backpackers op stap.

Dit keer hebben we toch weer voor RA gekozen en omdat we totaal geen rekening met data hoeven te houden heb ik werkelijk heel goedkoop kunnen boeken. De heen- en de terugreis voor ons beiden gaat ons 200 euro kosten, inclusief belasting, bagage en online inchecken. We hebben zelfs, zoals het een ware lowbudgetter betaamt, niet gekozen voor priority boarden, we zien wel waar we kunnen zitten.

Als we in Sevilla zijn, wordt het spannend, want we gaan met openbaar vervoer naar het hotel. Dat moeten we ter plekke uitzoeken en waarschijnlijk zullen we vanaf de bushalte nog wat moeten lopen met onze rollende kekke lichtgewicht koffertjes.

We verblijven 4 nachten in een aardig hotelletje in de Joodse wijk (Santa Cruz).

Op dit moment ben ik druk doende om een haalbaar programma voor deze mooie stad te plannen met uiteraard veel tijd voor de bourgondische mens.

Mochten er mensen zijn met tips, dan houd ik me zeer aanbevolen, plaats ze maar als reactie.

We gaan daar zeker ook op zoek naar de flamenco! Hopelijk krijg ik nog tips van mijn neef (bekend flamenco gitarist!)

Na deze 5 dagen gaan we met bus of trein (wat zullen we doen?) naar El Puerto de Santa Maria (vlakbij Cadiz) om daar weer 4 nachten in een authentieke hospedaria te verblijven. Van daaruit willen we wat excursies doen (tips?).

Daarna gaan we met de bus naar Tarifa. We verblijven 2 nachten in een alleraardigst hotelletje met zwembad. We gaan daar zeker een excursie doen naar Gibraltar, maar ik heb nu al de zenuwen voor die rotapen daaro.

En de laatste 5 nachten brengen we door in Fuengirola, in een aparthotel aan het strand. We zullen zeker 1 dag naar Malaga en 1 dag naar Ronda gaan, verder zien we wel en je weet het, als je tips hebt, dan horen we het zeer gaarne.

Oostelijk Andalucia met Cordoba en Granada en nog meer Malaga bewaren we voor volgend jaar.

Wat een vooruitzichten he? We zijn ons al aan het inlezen en hebben al pret voor 10.

Ach, pret hebben we sowieso, wat een leven hebben we nu als vutter, super. We doen waar we zin in hebben, met zo nu en dan wat mantelzorg voor mijn oude moeder. De kids en de logeerpartijtjes zien we als feest.

De carnaval hebben we goed doorstaan, het was volle bak hier met veel volk (mee-eters/slapers) over de vloer, het was heel gezellig.

Hopelijk zet de lente hier nu echt door en kunnen we aan de wandel.

Het mes gaat er in!

Het mes gaat erin! Wij zijn veel te royaal geweest, dat is onnodig en het riekt neurotisch.

Eindelijk zien we het in en gaan de confrontatie aan! We binden nu rigoreus in.

Waar heb je het over, zul je denken….nou…..ik heb het over het meenemen van veel te veel kleding in de koffer! Zo, dat is eruit en het blijft eruit!

We presteerden het om na 6 weken weggeweest te zijn, nog ongedragen kleding in de koffer te hebben. In die 6 weken was je wel eens wat en…… er is altijd wel sprake van lievelingsdracht, dus die was ook je wel even tussendoor en uiteindelijk blijf je zitten met ‘kofferdochters’ en de ‘veel te mooie’ kleding.

Omdat we de aanstaande reis lowbudget willen uitproberen, gaan we met ‘lowbagage’ op reis.

De spelregels zijn;

7 setjes is de limiet en alles moet gedragen worden. Daarnaast mag 1 warm vest mee, 1 regenjasje en 1 mooie outfit en dat is it! Mochten we onverwachts tekort komen, dan wordt dat ter plekke aangeschaft, ook niet verkeerd he?

Omdat we opeens zo streng voor ons geworden zijn, bedachten wij dat het handig zou zijn om eens te gaan shoppen bij een ‘outdooreldorado’, want dat ene vest moest speciaal worden, n.l. een softshell. Dat is een soort veredeld duikpakkenjasje/vestje, waterafstotend, winddicht en licht in gewicht.

En…. ja…we hebben ieder een leuk gevalletje gevonden, ik een knalroze en Maurice een zwarte. Je kan het als vest gebruiken, maar ook als jasje, het ding kan ook makkelijk onder een jas.

Omdat ik best wel een koukleum ben, mocht ik nog een heel dun wit schattig fleece truitje kopen.

Maurice kocht nog een stel wandelschoenen, omdat zijn andere veel te zwaar zijn. En ja…er hing ook nog een schattig bloesje en een kekke wandelbroek mij aan te kijken en dat werd uiteindelijk een van de toegestane setjes!

We zijn goed geslaagd, het is een doordachte investering en…bruin kan het trekken, zeker omdat we van onze belastingman hadden gehoord dat er een aardig bedrag terug te verwachten is!

Omdat we helemaal in de vakantiemood waren en in gedachten de koffer al hadden ingepakt, vierden we de aanschaf met een heerlijke lunch.

Wat een VUTleven!

Ja, de VUT wordt door ons echt omarmd en geconsumeerd. De eerste uitkering hebben we recentelijk ontvangen, na een maand luierend doorgebracht te hebben, et voila……. ook nog eens vele honderden euri meer dan het laatste salaris! Wat een VUTleven, ons hoor je niet klagen.

Om de feestvreugde nog te verhogen hebben we op de dag van de uitkering ( Ste Vut) een goede fles sjampie ontkurkt en uiteraard opgeslurpt op ons luxe maisonette terras op het zuiden. Wat een VUTleven.

Om het geheel nog enigszins een wetenschappelijk tintje te geven, heb ik de kurk bestudeerd, gefotografeerd en doormidden gesneden en nogmaals gefotografeerd. Mijn conclusie is; inderdaad 2 schijfjes, maar niet van bijzondere kwaliteit. Maar….de sjampie was heerlijk, het ligt dus niet geheel aan de schijfjes!

En nu…...terug naar onze aanstaande reis, alles ligt reeds vast, dus Marjan……er hoeft niets voorgecontroleerd te worden , we laten ons verrassen. Maar erg bedankt voor het aanbod, we vinden het wel erg leuk om iets over Tarifa te horen van jullie.

Van Ryan Air hoorden we ook al iets en wel…….de terugvlucht vanaf Malaga is met 4 uur vervroegd en of we even accoord wilden geven.

Och, zo erg is het niet, dus we hebben het accoordje gegeven, maar toch vinden we het wel gek dat dit zomaar kan gebeuren en we vragen ons af of er nog meer gekke dingen uit de kast komen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl