Thuis, Feitjes en Weetjes

9 mei 2014 - Breda, Nederland

Ja, ja en ik schrijven…busje komt zo…had je gedacht dus……busje kwam niet!

Een leuk stel uit Zutphen kwam ons uitzwaaien en die arme luitjes werd hierdoor nog een kwaliteitsuurtje zon en wijn ontnomen!

Na 40 minuten belde ik de hostess van Kras en toen bleek dat de minibus ons vergeten was! Er werd snel een ander busje gestuurd, voor ons tweetjes alleen, en… ons werd aangeraden om voortaan eerder te bellen, na een kwartier om precies te zijn. We hebben deze tip in de zak gestoken! Ach, we waren ruim op tijd op de luchthaven en konden nog achter een rij van 30 personen aan sluiten! Eenmaal achter de security, ging het razendsnel, we moesten al gaan boarden, we zouden eerder vertrekken, super!

Al met al ging de vlucht goed, lekker gedoken in mijn ereader en een wijntje als extraatje. In Rotterdam hadden we de bagage binnen no time….ideale luchthaven!

Ideale schoonzoon kwam net aanrijden en we zoefden meteen door richting Breda en…. kwamen in een politiefuik terecht….alcoholcontrole! Ideale schoonzoon zou ideale schoonzoon niet zijn als ie gedronken had en hij verheugde zich op het blazen….eindelijk voor het eerst van zijn 40 jarig leven mocht ie blazen. Hij heeft er ruim de tijd voor genomen en genoten van dit heugelijke feit! Geen alcohol dus en door konden we!

Nu…zijn we alweer 4 dagen thuis en we zitten weer volledig in de running en de kids….…die zijn gewoon een inhaalslag aan het plegen, ze wonen zowat hier met alles erop en eraan! Leuk, knus, gezellig, hartverwarmend en soms ietwat vermoeiend.

Ik had het in mijn vorige blog over het oog van God, een schelpje dat je aan de Algarvse kust kunt vinden, vooral in de buurt van Alvor. Ik had er nog nooit een gezien, maar werd er attent op gemaakt door Henny, de zeer aardige Zutphense (zie boven) en…..ze was zo aardig om mij er 2 te schenken. Het is een plat steenachtig schelpje, het lijkt van een kant op een oor en op de andere kant zie je een soort spiraalachtige groeiringen. Echt een intrigerend schelpje. Bij thuiskomst ben ik het gaan opzoeken, het blijkt om een shiva schelp te gaan en dat is weer een deel bij de opening van de tulbandschelp en dient als bescherming. Het wordt ook wel Shiva’s oog genoemd (verwijzend naar het derde oog van de god Shiva) en veel gebruikt in symbolische sieraden. Het symbool staat voor bescherming, wijsheid en inzicht in de dingen die dieper verborgen liggen. Je begrijpt dat ik dat alles wel wil hebben! Henny nogmaals bedankt en Frans, jij bedankt voor je onvervalste humor, je bent een rastalent!

Ja, de laatste dagen in de Algarve zijn we wat socialer geworden en hebben we de leukste gesprekken gevoerd met de Zutphenaren en nog een paar stellen, we hadden de omgeving wel gezien, het werd tijd om weer contact te maken met de mensheid.

Het was goed zo, langer hoefden voor ons echt niet meer.

Nu volgen er nog enkele weetjes en feitjes…..

De verse sinasappels in de Algarve zijn zo sappig dat je ze maar het beste in bad kan eten, ik heb heel wat shirts vies gemaakt!

We hebben 15 flessen water a 5 liter erdoor gejaagd.

Er liep een mierenneuker door het hotel, een Hollander, met een THERMOMETER! Hij had vroeger in het zwembadgebeuren gezeten en controleerde nu steevast de temperatuur van het binnenbad, hij was vaak ontevreden!

Hello Kitty, was het ontroerendste wezen dat ik tegengekomen ben in het hotel. Ze had roze Hello Kitty crocks aan, een roze legging met glitters, een roze jurkje, een roze Hello Kitty tasje, een roze Hello Kitty zonnebril in hartvorm en in haar haar vele Hello Kitty speldjes. En…..haar armen en benen waren volledig getatoeëerd.

In de stadjes van de Algarve zijn de stoepen gemaakt van mooie kleine natuurstenen blokjes, die als ze nat zijn, super glad zijn! We hebben ‘vele breuken’ zien rondlopen.

De Portugese wijn is spotgoedkoop, er zit geen belasting op, voor 2 euro heb je een

lekkere fles wijn.

Volgens de Portugese gids is iemand met een rode jas/vest meestal een Nederlander.

De vuilniswagen komt s’nachts rond 01:00 de hotel containers legen en wel met veel herrie.

In de lobby van het hotel hangen vaak advertenties van Hollanders, bijvoorbeeld: boodschappenkarretje te koop.

Het eten vonden we puur en lekker, maar niet echt spectaculair.

Al…betekent in het Arabisch…de/het/een, dus daarom Albufeira…Alvor….Alcohol…Alqaida etc etc.

Zo…hier laat ik het bij lieve mensen. Ik heb nog een vriendelijk verzoek; mocht je nog willen reageren, wat ik zeer waardeer, doe het dan binnen een week, want ik wil het boek zo snel mogelijk bestellen en….ik vind het erg leuk als alle reacties er in staan!

Rest mij nog te vertellen waar de volgende reis naar toe gaat……tadaaaaa………..we gaan begin Juni een opeenvolging van steden bezoeken. We starten in Sevilla en eindigen in Malaga, Over een paar weken zak ik het nieuwe verslag starten en wat meer vertellen en uiteraard zal ik verslag blijven doen van onze bijzondere belevingen.

Bedankt lezers, voor alles! CIAO!