Chueca, Madrid

27 mei 2014 - Madrid, Spanje

Tjonge, weer een heerlijke stille en goede nacht in Madrid! We gaan het steeds prettiger vinden hier. Onze studio bevalt ons prima, we hebben alles, maar geen toeters en bellen, uitgezonderd een zwembad en dikke vette gratis wifi. Voor ons voelt het als een 5 sterren toko. Je hebt met niemand iets van doen en kunt gaan en staan wanneer je wil, perfect!
Vandaag dus weer de metro in, nu zonder koffertjes, wel aangenamer hoor. Je gaat hier behoorlijk diep de grond in en als je eenmaal door de poortjes bent, dan is het superschoon en relaxed en ook nog eens heel goed aangegeven, makkie dus.
Wij verlieten de metro bij Gran Via, een grote statige winkelstraat en belandden pardoes in de verkeershectiek, zoef zoef, taxi, taxi, auto, taxi, taxi, motor, motor, taxi, taxi, scooters etc, etc.
Maar ondanks het verkeersgeweld, is het een hele aangename straat, prachtige gebouwen en ook niet verkeerd, vele leuke winkels.
We liepen naar de Plaza España, we wilden het monument voor de grote schrijver Cervantes (1615) wel eens zien met Don Quichot en Sancho Panza.
We werden niet teleurgesteld, de heerschappen zaten er goed bij op hun knol en ezel. De arme sloebers werden wel geplaagd door vele toeristen, die zo nodig aan hun lijf of aan hun 'voertuig' wilden zitten en dan natuurlijk, helemaal happy, gefotografeerd wilde worden, LOL!
Gelukkig was er een impasse, zodat we een toeristvrije foto konden schieten.
Blij liepen we verder en.......of je het gelooft of niet, opeens waren we in Egypte, in een tempel, een 100% echte hoor!
Die gulle Egyptenaren hebben gewoon even een aan God Ammon gewijde tempel (200 vChr.) laten verschepen omdat ze die over hadden in verband met de bouw van de Aswan dam, anders kwam ie toch maar onder water te liggen. Het was een cadeautje voor bewezen diensten.
De Spanjolen hebben de boel bijzonder mooi geplaatst moet ik zeggen, hoog en droog.
Daarna toch nog maar even naar het enorme ongebruikte toeristen paleis, want daar tegenover ligt de opera en dat gebouw wilden we ook wel even zien.
Wat een tegenvaller, helemaal niks aan, saai en somber, bah! Eindelijk hebben we een klacht, haha.
Op naar het plein bij het stadhuis, een gekkenhuis, veel politie en ambulances, er was een protestmars in aantocht....wegwezen dus!
Daar hadden we beslist geen zin in, we hebben er al eens middenin gezeten bij de rellen in Parijs (1968) en dat was verschrikkelijk!
We staken de Gran Via weer over en gingen op weg naar de wijk Chueca, maar liepen verkeerd en belandden midden tussen de hoeren, snel terug weer naar de Gran Via en na op de kaart gekeken te hebben, liepen we feilloos deze geweldig leuke wijk in.
Deze wijk voelt kleinsteeds, maar wel met mooie gevels en smeedijzeren balkonnetjes. Heel sfeervol en vriendelijk. Hier wonen voornamelijk jonge mensen. Chueca is overigens al tientallen jaren het gaycentrum van Madrid. In de laatste week van Juli wordt hier het fiësta del Orgullo Gay gevierd, het feest van de trotse gay en dat is party hoor!
De Plaza de Chueca is een trefpunt voor de gayscene van Madrid en hier hebben we  op een terras een wijntje gedronken en een klein hapje genuttigd in een super ontspannen setting.
Aan dit plein ligt een wel heel bijzondere taverne, te weten 'Angel Siërra', zooo mooi. Ik heb me laten vertellen dat hier in het weekend lange rijen wachtenden staan.
Uiteindelijk werd het toch nog een dure dag.......we belandden in DE schoenenstraat van Madrid, de Calle Augusto Figueroa en daar lagen in een winkel mijn laarsjes te wachten, haha,vette BLIJ!
Met extra 'bagage' genoten we verder van het moois in deze wijk, een mercado, een museum, een kerk, een high tech gebouw en een paleis. Wat een supergave wijk!
Terug met de metro en binnen het kwartier waren we weer in onze casa, nog even een zonnetje gepikt bij het zwembad en daarna zelf een maaltje gekookt, effe zuinig nu!