Efeze

30 maart 2014 - Kusadasi, Turkije

Efeze

Tja, onze 2e nacht hebben we niet zo goed geslapen, we hadden de airco, in verband met het lawaai, uitgezet en dat hebben we geweten. Nu zal je wel denken, zet hem dan weer aan, inderdaad, maar daar waren we te lamlendig voor, aangetast dus door de hitte. Ook waren we onrustig omdat we vroeg op moesten en we de wekker van mijn Phone niet vertrouwden, die doet nogal raar hier, de batterij loopt zeer snel leeg. Om een lang verhaal kort te maken; rond 7 uur stonden we voor ons hotel op de Tui bus te wachten, met lege magen helaas, maar wel vol verwachting voor de dag! Tui en consorten hadden de excursie strak georganiseerd, complimenten! Zo ging het; bus haalde de gasten op en brachten ze naar de bovenstad, daar stond een Deense tui host met donzig snorretje, die nam ons mee naar de haven en gaf wat uitleg, toen door de douane (container) en bij het betreden van de boot kregen we ieder 2 boardingpassen , toen anderhalf uur lekker varen in het zonnetje.
Kusadassi zag je al van verre liggen, een hele grote stad, met uiteraard zeer zichtbaar een beeld van Ataturk, DE vader van het moderne Turkije. Van de boot af, daar stond ook weer een Tui hostess, die ons verwees naar de douane en zei dat we buiten verder opgevangen werden. Bij de douane moesten we ieder 10 euro betalen voor ons dagvisum en we moesten onze pas afgeven met 1 boardingpas erin, tegen inlevering van de andere boardingpas zouden we bij vertrek onze pas terug krijgen. Toen we buiten kwamen, zagen we alle reisorganisaties van de wereld met hun hosts en heeeeeeel veel bussen en busjes, van oud tot nieuw, van groot tot klein. Een Nederlandse gids was er niet, dus mochten wij kiezen uit duits of engels. Ik bekeek de bijbehorende bussen en mijn oog viel meteen op een zeer geavanceerd ultramodern minibusje met het bordje: ’German’. De bijbehorende gids, was een aardig, verzorgd, vinnig Turks mannetje die vloeiend duits sprak. De chauffeur zag er serieus uit, waarschijnlijk was hij de eigenaar van de bus, dus die zou wel schadeloos rijden. We kozen dus de duitse sprache en platzten uns in die minibus! Al met al zaten we met 12 mensen in de bus, mooie compacte groep dus. Het vinnige mannetje had zijn zaakjes goed voor elkaar, dat moge duidelijk zijn! We vertrokken als een van de eerste met een rotvaart van het haventerrein en de vinnige begon meteen zijn beroep grote eer te bewijzen, hij was de perfecte gids! De airco stond in een prima stand, het uitzicht was prachtig en de gids maakte ons attent op de bezienswaardigheden onderweg naar Efeze. We maakten zelfs nog een extra stop om de enig overgebleven zuil van het heiligdom van Artemis te kunnen bewonderen. De godin Artemis was de beschermheilige van de stad Efeze en werd vereerd met talloze offers. Efeze (ooit gesticht door de ionische Grieken) behoort tot de oudste steden en was de grootste stad in de Gouden Eeuw met ruim 200.000 inwoners onder de Romeinen. Het was een rijke handelsstad met prachtige gebouwen. Ik kan het niet beschrijven wat je ziet als je er nu rondloopt, het is zo ongelooflijk van schoonheid. De straten zijn van marmer, het antiek ligt voor het oprapen, er staan de prachtigste zuilen, er is nog een bijzondere mozaïek vloer, je loopt door de oudheid en met wat fantasie sla je een rijke handelaar aan de haak en breng je een offer aan Artemis. Wat mij opviel is het feit dat je overal mag lopen en alles kan aanraken, er staan geen mensen met fluitjes zoals in Griekenland, ik heb zelfs even plaatsgenomen op een openbaar marmeren toilet, dat bestond uit enkele rijen marmeren blokken met gaten erin. Je zat dus lekker naast elkaar je behoefte te doen en handel te drijven. Onze gids leidde ons feilloos met veel informatie door de marmeren lanen en wist precies de schaduwplekken MET wind te vinden om het comfortabel te houden met een temperatuur van 42 graden! We bewonderden de Celcus bibliotheek en als afsluiter het zeer indrukwekkende antieke theater, dat zelfs nog steeds wordt gebruikt en een perfecte akoestiek heeft! Mensen, als je ooit in de buurt bent, ga er na toe, het is een zeldzame ervaring om er rond te lopen en de geschiedenis letterlijk te voelen. TOP, echt, ik had het voor geen goud willen missen! Wij zijn van de bovenstad naar beneden gelopen, daar ligt ook het theater en wederom een uit/ingang. Het busje stond daar goed gekoeld op ons te wachten en we vlogen weer naar Kusadasi, naar de caravanserai, alwaar we een onvervalst Turks 3 gangenlunch geserveerd kregen met de ons zeer geliefde Kava Klidere wijn! Hmmm, het smaakte prima en wat een ambiance, geweldig. We hebben onze gids een mooie tip gegeven en zijn daarna met strakke gezichten door het toeristische Kusadasi naar de haven gerend om de kooplieden te ontvluchten en gewoon te wachten tot we door de douane mochten. Daar konden we nagenieten en langzaamaan arriveerde de ene na de andere excursist, be-pakt, be-zakt, be-’tast‘,’be-nepmerkt’ en overhit! We moesten nu nog strenger door de douane, met scan en al, maar kregen onze passen weer keurig terug (zonder visumstempel!) Op de boot was het weer goed toeven. Op Samos moesten we weer door de douane en er moesten vele zakjes en tassen onderzocht worden en wij…..konden zo doorlopen, geen mes dit keer!