Hera en Samos

30 maart 2014 - Pythagoreio, Griekenland

Archeologische vondsten en Hera op Samos

Na de vermoeiende dag in Turkije was het goed toeven in dromenland! Maar………………..dochterlief die met gezin in de Dominicaanse republiek zit, besloot even te sms-en en ja, ik werd wakker van het geluid en ja, ik ben zoooooo ongelofelijk nieuwsgierig, dat ik er het bed voor uit ga! Ik heb zelfs nog even terug sms-t! Helaas kon ik de slaap niet meer vatten en ben tot groot verdriet van manlief gaan rondspoken. Toen hij koffie rook, ging hij ook voor de bijl! We zouden vandaag een luie dag doen! Dus rustigjes aan zijn we het geitenpaadje op gelopen richting stadje. Het was al erg heet en elk schaduwplekje is dan kostbaar! Bij het internetcafe kreeg ik probleemloos mijn geld terug omdat ik boven op de berg geen ontvangst heb. Verder kochten we wat lekkere deegwaren en verse jus en 9kg water en stapten meteen in een taxi richting….je raadt het al, ons hotel met zwembad! Het werd een heerlijke luie dag en er gebeurden 3 wonderen………….wonder1>>>>Maurice ZWEMT, net zoveel als ik en dat is veel hoor!…..wonder2>>>>>er is wifi hier, ik kreeg de code van onze zwembadbargriek Manolo. Manolo is echt aardig, hij heeft een ongeluk gehad en zijn enkel gebroken, daarom loopt hij met een kruk. Hij woont met zijn gezin in Athene, maar helpt in de zomer altijd in het bedrijf van zijn vader. Hij zit de hele dag in de bar en heeft de grootste lol met het Shakira meisje en draait fabelachtig goeie muziek via zijn laptopje. Het Shakira meisje gaat een cd voor ons maken van de mooiste nummers, ben benieuwd!…..wonder3>>>>>>ik drink opeens bier! Niet veel hoor, maar het lest de dorst goed. We zijn weer naar beneden gewandeld en hebben pal op het strand gedineerd, het water kabbelde bijna tot onze voetjes en de wind streelde fluwelig onze huid. Toen we moe, maar voldaan een taxi wilden pakken, was dat gedurende 1 uur onmogelijk, omdat er een processie gaande was. Alle maagdelijke meisjes van de stad liepen gekleed als de moeder godin Hera met een toorts, onder trommelgeroffel naar het beeld van Pythagoras om om vruchtbaarheid te vragen. De straatverlichting was uit en zo nu en dan klonk er een schrille hymne die je door merg en been ging. Apart was het. Later hoorden we dat de plaatselijke nieuwe geestelijke deze processie afgoderij vond en het wilde verbieden, maar de burgemeester had het veto, door laten gaan dus, goed voor het toerisme.
De volgende dag was het weer tijd voor cultuur, we bezochten een opgraving en zeer bijzonder; een archeologisch museum dat pas 3 weken open is. We vergaapten ons aan de vondsten, wat een rijkdommen zitten er hier in de grond, wat zal er nog opgegraven worden en wat ligt er zoal bij de mensen hier verborgen in de kasten? Als ik hier een tuin bezat zou ik ook gaan graven, reken maar! We hebben wederom aan het water gegeten, nu bij een zekere Alex, ik moet zeggen, op alle fronten top. Zo kwam er langzaamaan weer een eind aan de dag en konden we ons ten ruste leggen en gaan dromen over de komende eilandtour.

De Eilandtour

Keurig op tijd reed de Tui bus weer voor en wij stapten, fris en fruitig in. Het was de dag van de eilandtour, we waren wederom vol verwachting en hadden nu wel een ontbijt op. Vandaag hadden we een Belgische gids, een amabele, integere en onderlegde man van 45 jaar. Hij woont op Samos en gidst 1 dag per week en de andere dagen vaart hij toeristen rond op zijn zeilboot van 10 meter! Wat een rotleven he? Als eerste togen we naar de overblijfselen van de tempel van Heras, het zgn Heraion. De tempel was groter dan een voetbalveld (4x groter dan de Akropolis!). Hij had 155 zuilen, waarvan er nu nog maar 1 rechtop staat, hoewel nog maar 9 meter van de 18 meter. De tempel is meerdere malen verwoest. In 540 voor Christus, heeft Polycrates de boel weer laten opbouwen. Hera was de oppergodin en werd vereerd met vele offers, er was een heilige weg van Pythagorion naar de tempel (Ireo). Een stuk is blootgelegd, je mag er gewoon op lopen en ik moet zeggen dat doet wel wat met je! Het tempelcomplex is zeer groot en indrukwekkend en ligt vol marmeren overblijfselen. Wat daar gevonden is houdt je niet voor mogelijk. Je ziet een opslagterrein waar het vol ligt met oudheden, een museum vol gewoonweg. Vele prachtige ornamenten, beelden en puzzel stukken zuil. De kleinere stukken en vele kostbaarheden bevinden zich in het nieuwe archeologische museum van Pythagorion. Ze zijn nog steeds bezig met opgravingen, zelfs huizen moeten ervoor wijken. Ik had nooit gedacht dat Samos zo enorm rijk is aan oudheden. Eigenlijk niet verwonderlijk, het ligt zowat in Turkije en heeft duidelijk dezelfde invloeden ervaren als Efeze. Na de oudheid zaten we pardoes in de nieuwe tijd, we reden langs het vliegveld en er landde zowat pal voor onze neus een machine. De gids vertelde dat de vliegtuigen vaak niet kunnen landen omdat er een gevaarlijk soort wind is daar, gelukkig wist ik het niet en met opstijgen is deze wind geen probleem! We reden verder de heuvel op en wel naar de tunnel van Eupalinos, deze diende om de stad van water te voorzien; de bron lag nl aan de andere kant van de bergen. Hij is uitgegraven door criminelen die vrij konden komen als de klus geklaard was. Het heeft 5 jaar geduurd en slecht 10% heeft het overleefd. Ik ben erin geweest, je moet in het donker een smal trappetje af en dan door een heel smalle, lage, tochtige en vochtige gang. Je kunt er 100 meter in en dan weer terug. Was ook weer een aparte ervaring. Deze tunnel is pas in 1930 gevonden, moet je weten dat de Romeinen hem zelfs niet gevonden hebben, zij legden een ingewikkeld aquaduct aan om water te krijgen. We reden weer comfortabel verder in de airco bus met 18 mede excursisten. Het was tijd voor koffie, die we dronken in een bergdorp, we kregen er een speciaal soort pannenkoekje bij met stroop, dat was smullen. Na de koffie togen we naar een klooster. Een prachtig gebouw, prachtig kerkje met een zeer onvriendelijk geestelijke. Zijn vrouwelijke hulpje liep in een bloot topje rond en wij geheel bedekt met een doek! Ik heb naderhand stiekem een zeer onflatteuze foto van hem genomen. Ik zal bij thuiskomst fotoos plaatsen en uiteraard een van deze ‘man’, ha ha. Ik zal de dag nu verder in vogelvlucht beschrijven anders wordt het wel heel erg lang. We reden zigzag tussen de druiventerrassen, we bezochten een imker op een tochtige, winderige stek, we aten en dronken heerlijk bij Leon met als tafelgenoten 2 zeer vriendelijke Belgen, we hadden een wijnproeverij, we maakten een wandelingetje in Kokkari, een lieflijk vissersdorp, we bewonderden Samos stad en werden rond 5 uur veilig en voldaan afgeleverd bij ons hotel. Daar plonsden we meteen in het zwembad en realiseerden ons dat we nog geen voet in de Egeïsche zee gezet hebben, wat een zee barbaren zijn we he?