Lesbos en 46 graden

30 maart 2014 - Lesbos, Griekenland

Onze 2e vakantie in Griekenland

Hallo lieve mensen,

Hier ben ik weer en wel gezond van lijf en leden. We zitten nu op Lesbos en genieten hier ook met volle teugen. Maar, ik zal even terugblikken.
Ik ben de Pythagoras beker vergeten te vermelden. Dat is een beker die door deze wijsgeer/wiskundige ontworpen is, met het motto, wil je te veel, dan krijg je niets. Wij hebben er 2 gekocht, als je er te veel drank in doet, dan loopt die acuut leeg, heel vernuftig en dus een leuk cadeautje. Wij hebben genoten op Samos, het is er kleinschalig, mede doordat het op de lijst van het werelderfgoed van de Unesco staat. De laatste dag hebben we het rustig aan gedaan en nog heerlijke sardines gegeten (met 4 poezen) aan het strand bij Alex. Daar troffen we een Deense die in een vliegtuig had gezeten, dat niet op Samos durfde te landen na 3 doorstarts. Er was in het vliegtuig complete paniek uitgebroken, zo eng was het. De mensen zijn uiteindelijk op Rhodos geland en getrakteerd op een nacht in een 5 sterren resort met een gratis diner. Het is maar goed dat we van te voren niet wisten dat landen op Samos zo veel voeten in de aarde heeft oftewel doorstarters heeft. Ik heb me laten vertellen dat op You Tube heel wat te zien is over landen op Samos, dus wat let u. We zijn door onze oude hotel eigenaar uitgezwaaid en ik heb hem beloofd dat ik op zoover een goede beoordeling ga zetten over zijn accommodatie, want het is echt een toppertje daar, als je van rust en relaxed houdt. Op de luchthaven werden we door Tui persoonlijk begeleid bij het inchecken omdat onze koffers toch echt niet naar Amsterdam moesten, want het vliegtuig ging daar wel heen en zou een tussenlanding maken op Lesbos. Toen we in het vliegtuig kwamen, zaten er mensen in die vanuit Amsterdam kwamen en die een tussenlanding maakten op Samos, want zij wilden dus naar Lesbos. Ingewikkeld, maar dat is dus uitnutten van vliegreizen. Maar…. die mensen in dat vliegtuig zagen groen, echt groen! Je zou toch denken, dat die mensen vol blije verwachting zouden kijken omdat ze bijna op hun vakantiestek waren. Wat was het geval………..deze mensen hadden ook 2 doorstarts mee moeten maken op Samos. Het schijnt echt eng te zijn! Wat ben ik blij dat ik het niet meegemaakt heb. Toen wij opstegen hebben we wel in een valwind gezeten en leek het even of we neer zouden kwakken. Dus Samos vlieg ik niet meer aan, het wordt de boot! Maar….. het duurde maar een half uur en toen landden we al weer op Lesbos en….. De bagage was er zelfs eerder dan wij! Maar….. De busreis naar ons hotel duurde ruim 2 uur. Maar……het was wel heel leuk, die rit! We zagen Mitilini, de hoofdstad met prachtige herenhuizen, we zagen verbrandde dennenbossen, we zagen zoutpannen met heuse flamingoos, meandere wegen die ik best wel eng vond en uiteindelijk kwamen we bij ons hotel! Superlocatie, pal aan zee! We hebben een supergrote kamer met groot balkon met zicht op zee, dus de vakantie kan weer beginnen.

46 graden, echt waar

Het was even wennen op Lesbos, we moesten Samos nog uit onze mind wissen! Het is hier echt anders, zo ook de omgeving en het hotel. Maar……..het is wederom TOP! We hebben op deze locatie alles bij de hand, dus je hoeft de deur niet uit voor je natje en je droogje en dat is nu precies wat we gisteren gedaan hebben, NIETS! Hoewel, toch nog IETS, dat vertel ik zo. Zoals gebruikelijk verzorgde Tui (Arke/Holland International) weer een welkomstbijeenkomst en deze keer was ie waardeloos! Onze hostess hier is een waar ijskonijn, ze weet de dingen niet te verkopen. Dus…..wij hebben geen excursies geboekt, we gaan zelf op pad. De 1e dag hebben we onszelf rust gegund en zijn na een heerlijk ontbijt (buffet en nog wel inbegrepen) op een bedje gaan liggen bij het zoutwater zwembad! Anekdote 1; men ligt hier op plastic luchtbedjes op het ligbed, omdat er geen matrasjes zijn. Anekdote2; men zwemt hier met kleine duikbrilletjes op, bescherming tegen het zoute water! En…….dat kun je hier allemaal kopen in de inpandige minimarkt, geweldig toch? Wij hebben die attributen niet afgenomen. Wij hebben geluierd en gezwommen, gewijnd en gekletst, maar toen begon het te kriebelen………we wilden toch nog een prikkel van buiten en……die kregen we…….. Een hele warme! Via de kustweg togen wij naar de heetwaterbronnen! Wij hadden gelezen dat die in de buurt van ons hotel waren, vandaar. Het werd een mooie wandeling, we ontdekten slaperige verlaten baaitjes/strandjes, met zwart zand weliswaar (Lesbos is een vulkanisch eiland). Omdat het al na 5 uur was, was de grootste hitte uit de lucht. Wij liepen in badkleding en op teva‘s, wij waren voorbereid op wat komen zou! Na een half uur gelopen te hebben, zagen we op het strand een gebouwtje met daarnaast iets met een wit koepeltje. Een aardige, serene dame ontving ons en legde ons uit, hoe je te werk moet gaan, oftewel moet badderen. Eerst even koud douchen en dan via een klein steil trappetje een soort catacombe in (het koepeltje) en dan heel langzaam het grote stenen bad in. Dat was me toch heet, maar ik heb doorgezet, hoor! Om de etherische sferen te verhogen, klinkt er hemelse muziek en branden er kaarsjes. Je mag 3 minuten in het hete water en dan klim je weer naar buiten en duikt de zee in en dat is heerlijk. De 2e keer in het bad, gaat je gemakkelijker af. Dit hele proces moet je 4x doorbadderen en dan………….ben je gezond en 10 jaar jonger! Grapje, het schijnt goed te zijn bij reuma, botpijnen, galstenen, traumatische aandoeningen, ademhalingsklachten, huidziekten en aambeien. Wij voelden ons in ieder geval heel soepel, na het badderen. Wil je weten, wat zich in het hete (46 graden) water bevindt? Nu dan; Kalium, calcium, natrium, aluminiumsulfaat, magnesium, ijzer, mangaan, natriumbromide, calciumnitraat, kalisalpeter en kiezelzuur…..lekker he? Het hele zooitje is ook nog eens radioactief! Gelukkig geven we nog geen licht. Het was in ieder geval een bijzondere ervaring. Ik vind het verbazingwekkend dat zo’n heet water pal bij de zee, naar boven komt. Het kostte maar 4 euro en het was verre van toeristisch. Ik heb het ervaren als een soort sauna, we gaan in ieder geval nog eens terug.