enge beestjes in de zomer

30 juni 2014 - Breda, Nederland

Larven van Giftige Turkse Slakken

De reis is betaald! Nu nog nieuwe paspoorten. En ja……eerst om pasfototechnische redenen, een nieuwe bril.

Op de rots van Gibraltar viel ik letterlijk in katten zwijm toen ik een pracht van een aap zag, met als gevolg dat mijn bril ontzet en bekrast was, mijn hand gekneusd en mijn fototoestel uit het gelid.

Maar…..het heeft geen invloed gehad op mijn vakantieplezier hoor, ik ben geen zeiker.

De bril is inmiddels gezet maar de kras is gebleven en toen ik bij de opticien mijn ogen ook maar even liet controleren, bleek dat ze noemenswaardig minder kunnen loeren. Dusssss……nieuwe bril, niet bepaald een drama hoor!

Mijn hand heeft in het geheel 6 weken zeer gedaan en mijn fototoestel heb ik zelf gerepareerd door eens hard aan de lens te trekken. Het laatste tot stomme verbazing van Maurice, die het ding al afgeschreven had.

De verzekering een poot uit trekken, is niet mijn stijl. Menigeen zou er een nieuwe bril, fototoestel en een roze gipsen hand aan over gehouden hebben.

Nee….een reisverzekering is er, afgezien van het gedoe, wat mij betreft voor ernstiger zaken.

Onze vaccinaties zijn in orde, rest nog de angst om larven van giftige Turkse slakken in je huid te laten kruipen en…… er schijnt een malariagebied te zijn, maar ik ben er niet achtergekomen waar. Daar ik meer dan 1 jaar malariapillen heb moeten slikken, ben ik beslist niet van plan om evt voor de K.. zijn K.. die rommel weer te gaan slikken. Ik laat het maar aan Allah over in deze. Die larven kun je tegenkomen in stilstaand of stromend zoet water, dus of ik mijn teen nog in de Tigris ga roeren?

Het was weer een week van hoogte- en dieptepunten, beoordeel zelf maar:

Het volgen van de Tour

Logeerpartijtje

Vele digitale taarten bakken met de kids

Nieuw roze gips voor kleindochter1

Voortandje eruit bij kleindochter2 (wissel)

Kleindochter2 mocht niet afzwemmen, maar kreeg een indrukwekkend certificaat na een zwemshow en uiteraard cadeautjes.

Mijn oude moeder belt me 6x per dag

Het zeikt dat het een lieve lust is

Zoonlief heeft geen werk meer

Kaarsjes aan en lezen

Nieuw fritesvet

Muggen in de slaapkamer

Enge Beestjes

Wat een pokkenweer, ongekend voor de maand Juli.

Eigenlijk had ik er geen last van, sterker nog; ik had het niet eens echt in de gaten, doordat we veel voor de buis zaten in verband met de Tour. Maar gisteren werd ik ruw uit de Tour Rush getrokken. Via het tv nieuws, werd ‘het weer’ geanalyseerd en……… geconstateerd dat het officieel petweer is en om dit te bekrachtigen werden er nog allerlei statistieken de huiskamer in geslingerd. En ja….nu weet ik het ook, geen mooi weer dus.

Voor menig gezinnetje is dat niet bepaald leuk te noemen in de grote vakantie.

Maar wij hebben niets te klagen hoor, wij hebben al veel mooi weer in Spanje gehad en gaan het in Turkije beslist weer krijgen. En……ik ben een snelle ‘weeraanpasser’, een soort kameleon, die zich ook uitstekend kan vermaken binnenshuis.

Tot zover het weer, ik zou geen echte Nederlander zijn als ik het er nooit over had in mijn blog. Bij deze dan.

Inmiddels ben ik erachter waar de malariamug rondvliegt en kersverse mensen bezwangerd met die rotziekte; in Zuid Oost Turkije en…..daar reizen we ruimschoots doorheen. Nou…dat wordt dus uitkijken daar. We hoeven er niets voor te slikken, maar….je moet je wel hullen in kleding en deet. Ik overweeg nu toch echt om een chador aan te schaffen.

Over de gevaarlijke larven zijn de meningen verdeeld, onze huisarts beweert stellig dat deze zich niet bevinden in stromend zoet water, maar op bepaalde websites schijnen die beesten zich wel in stromend zoet water te bevinden. Dus……ik ga nergens het zoete water in en om een bus zout mee te slepen is me te gortig. Die larven kunnen een heel vervelende ziekte veroorzaken; bilharzia, je gaat er niet aan dood, maar de kwaliteit van leven wordt stukken minder. Ik wil dat dus echt niet.

In het verleden heb ik al ergens, een bacterie de gelegenheid gegeven om zich in mijn hoofdhuid te nestelen en daar moet ik nu nog dagelijks de gevolgen van dragen, dus aan mijn lijf geen polonaise meer met rotbeestjes.

En…..ik ben nog steeds niet herstelt van de koortstkuch die ik in Portugal ontwikkeld heb. Dat gekuch is vooral s’nachts zeer slaaponvriendelijk en eindelijk, na 6 maanden , ben ik naar de huisarts gegaan met de kuch. Hij kon er geen pap van maken omdat ik verder geen klachten heb. Toch heb ik voor alle zekerheid een longfoto laten maken en bloed laten prikken om te kijken of ergens een ontsteking zit.

Maar volgens de huisarts zal er niets uitkomen, dus daar ben ik ook weer mooi klaar mee, met die kuch en ik wil er dus niet nog een of ander vreemd gedoe bij krijgen.

Ik bewonder de mensen die onverschrokken naar enge beestjeslanden gaan. Het gekke is dat die niets oplopen en bange tiepjes zoals ik wel.

Vroeger, (ja ik ben een oudere) gingen we jaar in jaar uit met het hele gezin naar voormalig Jugoslavije, zonder gevaccineerd te zijn. We wisten toen niet dat vaccinaties aangeraden werden en reden het hele land door met zeer jonge kindjes. Gelukkig hebben we er nooit iets opgelopen, terwijl we zwommen waar mogelijk en gewoon kraanwater dronken.

Deze week werd gevuld met;

Speelafspraakjes

Logeerpartijtje

Borreltje bij de buurvrouw

Feest bij jarig kleinkind

Ongelooflijk spannende tour

Wordfeuden

weer een tand eruit bij kleinkind2

En weet ik wat nog meer en vooral geen zaken van huishoudelijke aard, SHAME!

1 dag ZOMER

Na weken van grijze nattigheid, beloofden de weermannen/vrouwen een paar dagen zomer. Wauw, daar hadden we behoefte aan, onze lijven wilden door zon en wind gekoesterd worden, dus besloten we om naar de kust te gaan.

Tja……..om op ons terras in badkleding te gaan zitten, is vragen om ‘buurvrouwen’ aandacht en daar hebben we geen zin in.

We zitten eigenlijk best wel vrij daar hoor, maar…onze buurvrouw (80 jaar) weet toch 15x per dag op haar gemak, zonder gene, door onze druivenbladeren en jasmijn heen te gluren. En……ze voorziet ons dan ook nog eens van commentaar.

Nee….dan kun je beter op het strand gaan liggen om daar door Jan en Alleman bekeken te worden en……kun je zelf ook nog eens ongegeneerd door je zonnenbrillenglazen gluren.

We besloten om naar Zoutelande (Zeeland) te gaan, eigenlijk gaan we daar altijd naar toe, ha, ha. We wilden daar een vriendin van onze dochter even gedag zeggen op het strand en…we wilden gaan eten bij onze ex-buren, die daar een strandtent runnen.

Toen we een keuze moesten maken tussen een van de 3 beloofde mooie dagen, kregen we onenigheid. Maurice ging voor de optie; warmste dag en ik voor de eerste de beste beloofde dag. Ik dacht; meteen inhaken voor het weer eens te vroeg mis gaat! Gelukkig kreeg ik (ik heb meestal gelijk!) mijn zin en vertrokken we meteen! Het was achteraf de juiste keuze, want de dag erop was het warmer, maar bewolkt!

Zonder enige vorm van voorbereiding spoedden wij ons naar de kust.

Je auto kun je ietsjes buiten Zoutelande kosteloos parkeren. Je kunt er ook nog even ten toilette voor 20 eurocent. Ik had geluk want een meneer zei tegen me, toen zijn vrouw uit de toilet kwam: “Je kunt er zo inglippen”.

Even het duin over en dan heb ik altijd een wauwmoment als ik die enorme plas water voor me zie fonkelen.

Binnen 10 minuten lagen we uitgestrekt op onze gehuurde bedjes, heerlijk! Die ligstoelen zijn overigens wel duur in Nederland, we betaalden samen 12,50 en nog wel zonder parasol! In Spanje betaalden we 9 euro, inclusief die schaduwmaker.

Het was gezellig druk en er heerste een relaxte sfeer, wat een genot.

Onze lunch, met wijn uiteraard, hebben we incognito verorberd bij strandtent ‘De Branding’. Daarna nog even wat lekker lui gestrekt op het bed en toen werd het tijd om sociaal te worden. We gingen op zoek naar de vriendin en vonden haar en ….gingen bij haar aan de babbel en de wijn en toen ie op was, togen we met haar naar de strandtent van onze ex-buren, te weten: ‘Kustlicht”. Het was een gezellig weerzien. En we hebben er echt voortreffelijk gegeten. Ik kan jullie deze tent van harte aanbevelen. Onze ex buurman is afgestudeerd aan de hogere hotelschool en heeft sinds kort zijn verzekeringsbedrijf verkocht en die strandtent gekocht en ik moet zeggen; hij kookt de sterren van de hemel. Zijn vrouw staat hem met raad en daad bij. De kaart is verrassend, zo had ik lamshaas met een honing/tijmsaus, aardappelgratin en een groenteratatouille…en alles krakend vers, hmmmm.

En ja…de loctatie, zo pal op het strand is subliem.

Het was een heerlijke dag en hopelijk krijgen we deze zomer nog een zomerdag!

Deze week stond in het teken van GEEN kleinkinderen, zij zijn op vakantie!