Het Gap Project en de Goden verzoeken.

12 juli 2014 - Nemrut Dagi, Turkije

Godin Tycha riep me tot haar!

We hebben gisteren bij het zwembad gegeten, het was een zwoele zomeravond, dus het was genieten, dubbel en dwars.

Vanochtend vertrokken we op tijd naar Nemrut Dagi, zodat we s’middags nog de berg op konden.

We reden langs vele akkers met pistachenotenbomen, waar volop geplukt werd.

De noten hebben een rozerood velletje dat er afgepeld moet worden, daarna moeten de noten (op zeilen in de zon) gedroogd worden. Een enorm werk, alles gebeurd handmatig!

En….. we kwamen langs de 4e grootste stuwdam van de wereld; de Ataturk dam, die deel uitmaakt van het ‘Gapproject‘.

Turkije heeft heel veel water en……..stuwmeren. Dit o.a. om de omliggende contreien van elektriciteit te voorzien. Tevens is het in ZO Turkije de bedoeling om een groot stuk droog/dor land vruchtbaar te maken door te irrigeren. Een bijkomstig voordeel van de stuwmeren is dat er recreatiegebieden zullen ontstaan en dat is dan weer goed voor het toerisme. Maar…….helaas gaat het aanleggen ervan ten koste van de natuur/cultuur en het rendement is beslist niet top te noemen. Toch zet de land/dorp onderwaterzet trent door, want het geeft Turkije ook macht over de omliggende landen, zeker als het gaat om de Eufraat en de Tigris. De Eufraat stroomt in uitgeklede vorm Syrie in en de mensen daar worden er beslist niet vrolijk van, want zoveel water hebben zij niet en daarom is water duur daar.

Maar zij hebben olie en dat is voor hen weer zeer goedkoop, wellicht valt er iets te regelen met Turkije, olie voor water?

Een politiek spel dus en ondertussen gaat Turkije gewoon verder met land en dorp onder water te zetten, zo ook een prachtig stuk landschap in zuid oost Turkije, vol met archeologische schatten en een mooi authentiek dorp (Hasakeyf). De mensen daar worden gepaaid met prachtige bouwtekeningen van moderne grote huizen. Voor de ouders is het een zeer gekoesterde wens om aparte kinderslaapkamers te hebben en een aparte badkamer. Dus die happen wel, maar beseffen nog niet ten volle dat ze flink in de buidel moeten gaan tasten om deze luxe te bekostigen, want de afkoopsom is vele malen lager. Gelukkig zijn er ook tegenstanders, dus zo soepeltjes gaat het niet, maar ik vrees dat deze het zullen verliezen van de ‘Machtigen’. Er liggen al tekeningen klaar van een geavanceerd cultuurpark met water MET de geheel verplaatste archeologische kostbaarheden (Toerisme). Nu is alles al steen voor steen genummerd om de wederopbouw gladjes te laten verlopen.

Op de opmerking dat het wel heel vreemd is om een gehele archeologische site te verplaatsten, reageert men met de opmerking dat er reeds ontzettend veel kostbaarheden zijn verplaatst (lees gejat) naar de verschillende landen, zoals Duitsland en Amerika. Helaas wordt dat niet teruggegeven. Tja en daar hebben ze een punt vind ik.

Er zijn voors en veel tegens, ik ben blij dat ik geen beslissing in deze heb, maar het maakt me bang!

Een van de grootste projecten in ZO Turkije is het GAP project, dit zal uiteindelijk resulteren in 25 stuwmeren. Het wordt gefinancierd door westerse geldschieters. Er zijn reeds 100.000 Koerden verdreven ten behoeve van het water.

Uiteindelijk arriveerden we in onze lodge, heel hoog in de bergen. We hebben een schitterend uitzicht, maar……geen wifi (daarom een verlate plaatsing!) en zelfs even geen elektriciteit!

Met dolmusbusjes reden we de Nemrut Dagi op en maakten toen nog voetmatig een enorme klim begeleidt door regen, donder en bliksem. Maar toen we de beelden en het uizicht zagen, vergaten we alles om ons heen en bekeken flabbergasted de site. Heel indrukwekkend!

Het ligt op 2000 meter hoogte!

En…….de zon begon te schijnen!

En……..opeens riep godin Tycha me, ik mocht haar even aanraken, er was niemand meer in de buurt, dus ik kroop onder de afzetting door, knuffelde haar en…….ze gaf me ????????, rillingen kreeg ik ervan!

Ik ga jullie verder geen geschiedenisles geven, het is makkelijk op te zoeken, maar als je de kans en de spirit hebt, MOET je erheen.

Lange dag!

Gisteren hebben we hoog in de bergen, in onze lodge, een heerlijk maal verorberd met de gehele groep en…er was wijn, veel wijn!

Dus vanmorgen kostte het ons het veel moeite om de ogen te openen toen de iPhone ons wekte! We moesten vroeg uit de veren omdat we vandaag een lange reisdag hadden.

Nou…..en lang was ie, vele deden in de bus nog een tukje. Wij niet, er was te veel moois te zien.

Langzamerhand veranderde het landschap weer en zagen we vele druivenstokken, hoewel….. ze liggen zowat op de grond hier, heel vreemd, maar de wijn schijnt goed te zijn. Tja, die gaan we dus snel kopen, want in het hotel kun je alleen met euro’s betalen. Belachelijk, kunnen we hier lira’s gaan wisselen om euro’s te hebben om te betalen, gekke Henkie dus!