Met Hoge Snelheid naar Toledo

30 mei 2014 - Toledo, Spanje

Op ons dooie gemak handelden we de ochtendrituelen af, want...........we wilden de metro pas na half 11 nemen........rustig dan en meer overzicht mbt potentiële rovers.
Ik heb alvast een beoordeling van ons appartement op Tripadvisor gezet, lovend, kan ik jullie vertellen, want het was echt top daar.
Met ogen op steeltjes, op de nieuwe laarsjes en manlief met de rugzak op zijn buik, daalden we af in de vijandige zone, we keken links, we keken rechts en zagen uiteraard vele rovers om ons heen. We hadden met elkaar duidelijke afspraken (geheim), hoe te handelen in verschillende scenario's. Het ging prima!
Op naar het station Atocha en wat bleek?...........hier vertrekken alleen maar hoge snelheids treinen. Dat hebben we tot nu toe weten te vermijden omdat we het zo veel gedoe vinden, bagage moet door de scan enzo. Maar......we vermanden/vervrouwden onszelf en liepen naar de loketten.
Eigenlijk was het al altijd een wens van ons om eens met een hogesnelheidstrein te reizen hoor.
Er waren wel 20 loketten, maar.......slechts 4 geopend, dus honderden wachtenden, pfffffff. In de rij dan maar en wachten en wachten en wachten, zelden zo'n trage boel meegemaakt. Eindelijk waren we aan de beurt en bestelden in ons beste Spaans 2 tickets Toledo ( half uur treinen, à 12,50) en..........de eerstvolgende trein zat al vol!
Het blijkt een soort vliegtuig te zijn met gereserveerde plaatsen. Dan maar de volgende trein en 2 uur wachten, geen straf hoor.
Het station is prachtig, er is zelfs een palmbos en.....er wonen wel 200 schildpadden. Ook is er eet/drinkgelegenheid genoeg en wifi, wij hebben ons niet verveeld en..........we hebben de tijd, het is vakantie nietwaar?
Voor de liefhebbers, er kan ook echt geshopt worden, net Schiphol.
Toen het boardingtijd was, gingen we door de controle (bagage door de scans), we kregen toch wel kippenvel, hier is in 2004 die vreselijke terroristische aanslag gepleegd (200 doden, 1800 gewonden). Daarna wordt je ticket gescand en dan loop je door de deuren, de perrons op die vol staan met die schitterende hogesnelheidstreinen. Beslist een wowww moment hoor. In de trein, lijkt het net een vliegtuig, maar wel met beduidend meer beenruimte, heeeeel comfortabel.
In een zucht en een scheet (half uur) zoefden we Toledo binnen, of eigenlijk, net iets er buiten. Mooi station!
We besloten om niet te gaan zeulen, want het oude Toledo ligt boven op een berg, dus taxi a la 6 euro naar ons hostel Palacios.
We werden uiterst hartelijk verwelkomd en kregen een hele mooie ruime kamer met eigen badkamer en ja hoor......weer gratis wifi! De tv is van formaat postzegel, haha.
Bij het hostel hoort een restaurant en dat zat vol met babbelende Spanjolen, helaas geen plaats meer. In een taverne aan de overkant aten we een lekker menu del dia voor de prijs van 9 eurootjes, prima!
Nog even een rondje gemaakt door de wijk en toen siësta en straks gaan we Toledo in het donker beleven.
We hebben al wat leuke winkels gespot, o.a. een winkel met schitterende koksmessen van damast staal, duur....maar oh zo mooi, zoonlief zou uit zijn dak gaan met een mesje denken we. We houden het in beraad zoonlief!