Toledo, dag 1

31 mei 2014 - Toledo, Spanje

Het leven in Toledo gaat de hele nacht door en dus........veel stadslawaai vannacht. Er kwam rond 11uur nog een drumband langs, moeten we bij ons eens proberen, haha.
Niet leuk, vond ik, ik sliep pas in tegen half 5. Toch werd ik aardig verkwikt wakker rond half 9. Rustig wat koffietjes gedronken, daarna de ochtendrituelen en klaar voor de 1e dag Toledo.
We hadden geen zin om gelijk al ergens te ontbijten, we waren nog behoorlijk plein van gisteren, we eten hier toch wel meer dan thuis, niet verkeerd, zooooo lekker hier.
Vandaag gingen we de Joodse kant van Toledo bezichtigen en dat was een belevenis, wat een mooie gebouwen, deuren en balkonnetjes.
Opvallend zijn de 'niple Gates', mooie deuren met allerlei soorten tieten en behoorlijk smalle straatjes.
El Greco is voor zijn werk eens naar Toledo gekomen en niet meer weggegaan, dat is te merken, hij heeft zijn sporen hier nagelaten hoor, die Griek.
Toledo is ook bekend om zijn stalen dolken, je ziet hier op elke hoek van de straat wel een toko, waar je messen, scharen en dolken kan kopen van Toledo staal. Maar.........die Chinezen he, handel, dus veel is namaak. We zagen gisteren een mooi en toch duur koksmes van damast staal, blijkt namaak. Damaststaal is zwaar en dus totaal niet geschikt voor de kokende mens. We belandden vandaag in een fabriekje (ZZP-er) waar prachtige messen gemaakt worden van Toledo staal, het mannetje miste wel 2 vingers, gevaarlijk spul hoor, die messen.
Toledo is een rijke stad, alles is goed opgeknapt, maar soms iets te gelikt.
Manlief, de auto-expert, zag vele lexussen en range rovers, gelukkig ook wat Honda's.
Vandaag was er een of ander 'festivo', maar we hebben de vinger er niet op weten te leggen, waar het om ging. Wel veel volk over de vloer en ja hoor, oude dames in Flamenco Style. Jammergenoeg niets live kunnen spotten.
En....er was hier ook een demonstratie, met tromgeroffel en veel politie, wij begrepen dat het ging om de aantallen vrije dagen van de notabelen tijdens festivo's, drastisch te verlagen.
Rond 12 uur, dronken we een glaasje met tapas als ontbijt, in een wel heel goed ogend restaurant. We besloten hier terug te keren voor DE maaltijd van de dag.
Met behulp van maar liefst 6 roltrappen, rolden we naar de benedenstad en liepen naar het busstation om te kijken of er een busverbinding met Aranjuez is. En......ja hoor, die is er, 1x per dag en wel om 8:15. Dat wordt een vroegertje maandag.
Weer 6 roltrappen omhoog en naar het gekozen restaurant (embrujo) er was op het terras een tafeltje vrij. Als je het vraagt krijg je een Engelse kaart, we kozen van alles, maar de kelner zei, hihihi, veel te veel, jullie kunnen altijd nog meer bestellen hoor. Wat waren we blij met die tip, want het was inderdaad behoorlijk veel. Als koud voorgerecht hadden we een salade, daarna gegrilde groenten (zooooo lekker) en als hoofdgerecht hadden we inktvisjes, gekookt met uien. Er gebeurde een wonder, manlief at ze en.....vond ze heerlijk! Wie weet, krijg ik nu eindelijk een vis-etende man! Maar....het moet gezegd, ik heb de inktvisjes nog nooit zo goed klaargemaakt gegeten.
Er werd niets meer besteld, we waren weer eens plein en zeer voldaan.
Nog wat rondgeslenterd, maar niets festivo's meer gezien, helaas.
Nog even naar een soort van mini supermarktje voor water, bananen en een koud biertje en op hok, heerlijk.
Wat betreft supermarkten is het hier maar karig, zeker wat betreft waar en.....de Chinezen zijn hierin ook weer de baas. Ik durf zelfs te beweren dat de mensen met splitogen hier in de meerderheid zijn, want ook hier lopen hordes Japanners rond.
Morgen zondag, we gaan de Middeleeuwen in dan, ook leuk.
Hopelijk komt er vannacht geen drumband meer langs.