Jurgen Mayer in Sevilla

17 mei 2014 - Sevilla, Spanje

We zijn in Sevilla!

De reis is super goed verlopen, Ryan Air is GOED, zonder flauwekul en….goedkoop ( 50 euro pp). Tevens is RA accuraat, tijd is geld en daar houd ik in dit geval wel van. We hadden binnen 10 minuten de koffers en stonden 5 minuten later op de bus te wachten met vele anderen. Helaas gaat die bus maar 1x per half uur en……vol is vol. Gelukkig zaten wij er in!

Eenmaal in centrum Sevilla aangekomen, zijn we met onze kekke koffertjes op goed geluk naar het hotel gelopen in een klein half uurtje en ondertussen genoten we van de stad in al zijn glorie. Ons hotel (Abril) ligt in het oude stadsdeel Santa Cruz, we hebben een leuke kamer en een goed geoutilleerde badkamer, maar we hebben GEEN RAAM! Gelukkig is er airco en WIFI!

We ploften de koffers neer en togen meteen naar het Plaza de la Encarnacion, daar staan de Paddenstoelen (Metropol Champion) oftewel het nieuwe museum van Jurgen Mayer. Hier had ik me bijzonder op verheugd en het bouwsel overtreft mijn stoutste verwachtingen, het is zooooo intrigerend, je blijft het onder allerlei hoeken bewonderen. We hebben op een terrasje aldaar een wijntje gedronken om te genieten van dit fenomeen.

Daarna hebben we uren rondgeslenterd zonder schema en genoten!

Morgen gaan we serieus op pad!

Nu even wachten tot de restaurants weer open gaan en dan lekker eten en…nog even naar de verlichte paddenstoelen, ben benieuwd hoe dat er uit zal zien.

De Trekpleisters

En…..eindelijk was het dan tijd voor het diner! Rampzalig, zo laat als dat hier pas kan plaatsvinden. Ik had me al ongans aan de chipjes vergrepen en ik had al slaap. Maar eenmaal buiten ging het wel weer. We kozen voor bar Europa, daar kun je van de soorten tapas ook een volledige portie krijgen (Maurice dus). Deze bar heeft enkele ‘beroemde’ tapas creaties op de kaart staan, dat bleek uit de vele krantenartikelen die daar ingelijst en wel aan de muur hangen. Ik moet zeggen, we hebben het laten smaken hoor en dit alles ging vergezeld van een koel glas wijn.

Er zaten ook families met zeer jonge kinderen te eten, wat gaan die kinderen laat naar bed zeg.

Daarna hebben we nog een korte wandeling gemaakt, de temperatuur was zomers.

Uiteraard hebben we de Paddenstoelen bekeken bij avond, prachtig wederom.

Bij de paddenstoelen hebben activisten de ruimte gekraakt, ze scanderen leuzen, ze slapen er, knutselen er, zingen er en weet ik wat nog meer. Het hele sfeertje deed me denken aan onze hippie tijd! Dus…..PEACE men.

Je ziet hier veel honden, maar aangelijnd, ik denk dat zeker de oudere jeugd in het bezit is van een hond, stoer hoor.

Zoals gezegd, ligt ons hotel in een oude wijk; Santa Cruz genaamd. Het is een voormalige Joodse wijk en de straatjes zijn supersmal, maar sfeervol. Het is er zelfs zo smal, dat je je met je achterste tegen de muur moet drukken als er een auto langs wil. En…..schilders gaan met een bergbeklimming uitrusting naar boven en doen hangend hun werk, er is geen plaats voor een ladder of steiger.

Het mooie paddenstoelen plein (Plaza de la Encarnacion) ligt pal achter ons hotel, dus jullie zullen nog vele foto’s hiervan zien langskomen in al zijn belichtingsmogelijkheden. Ik kan het niet laten.

Vanmorgen gingen we rond 9 uur fris en fruitig op pad. De scholen begonnen bijna en we zagen vele ouders hun kindjes voorttrekken en voortduwen omdat ze aan de late kant waren. Arme kindjes, ze hadden het slaapzand nog in hun oogjes. Omdat die kindjes dus zo moe zijn door hun te korte nachtrust, zijn ze niet in staat om hun rugzakjes op hun rug te nemen. Zij hebben rugzakjes in de vorm van trolleys en slepen het ding labiel achter zich aan.

Ons eerste doel was; ontbijten en dat is wonderwel gelukt in een gezellige bar. Daarna was de Giralda aan de beurt, een pracht van een kathedraal en groot dat ie is. Het graf van Columbus is er te bewonderen, maar of ie er echt in ligt is de vraag.

Ik moet jullie bekennen dat we maar even de kerk in geweest zijn, ik heb de sfeer geproefd, maar ben niet meer zo van de kerken. We hebben er wel uitgebreid om heen gelopen en ons verbaasd over de grootsheid.

Het hoogtepunt van de dag was voor ons het Real Alcazar ( het koninklijk paleis), wat is dat prachtig, echt ongelofelijk. We hebben er uren doorgebracht zowel binnen, als in de prachtige tuinen. Jammer genoeg heerst hier ook de palmenziekte en sterven vele hoge oude palmen af. Maar grote groene parkieten hebben hier de tijd van leven.

Ik ga jullie nu verder niet vervelen met geschiedenis en opsommingen van toeristische trekpleisters, dat doen de reisgidsen beter.

We hebben een heerlijke dag gehad, veel gezien en het was gelukkig niet te warm. Op een sinasappel pleintje hebben we heerlijk gegeten (lamsstoof) en wel genoeg tot morgen, slaan we het diner over en hoeven we niet meer met volle magen te gaan slapen, want dat is niks.

We geloven het voor vandaag wel, we zijn moe maar voldaan en de voetjes branden lichtelijk en…….we hebben de Spaanse stippeljurken voor de kids kunnen scoren.