Een Kloof en een botanische tuin?

1 augustus 2014 - Gran Canaria, Spanje

Een Kloof en een vreemde vogel

We zijn alweer een week op GC! Nog 2 te gaan, heerlijk. Ik gun jullie in Nederland het schaatsen, maar ik hoop dat het voorbij is als we terug komen, want ik ga de lente meenemen!

Hier is het eigenlijk winter zegt men, maar ik vind het volop lente, er bloeit al zoveel en dan al die geuren van die bloeiers, heerlijk. Ik heb nooit geweten dat witte brem zo zalig geurt.

Het is hier overdag altijd rond de 20 graden, s’nachts heb je een dekentje nodig. Maar soms waait er een behoorlijke bries en dan wordt je gezandstraalt op de Playa.

We zijn al helemaal gewend en hebben een soort patroon ontwikkeld, maar alles in de laagste versnelling.

Het is genieten op ons terras, we zitten helemaal vrij en rustig en we hebben er zelfs een vreemde vogel gespot. Ik zou niet weten wat het er voor een is. Hij heeft zwart/wit gestreepte vleugels, een lange snavel en een oranje pluim, soms staat dat ding helemaal overeind. Hij sjouwt met vrouw en kind, naarstig tussen onze palmen en eet er allerlei lekkere hapjes.

Ons appartement is ruim, maar basic, doch voldoende ingericht.

De tv is een vermelding waard, zoiets heb ik nog nooit gezien.....het is een munt tv, je moet er geld in gooien en dan kun je voor 3 euro, 24 uur lang naar een Spaanse zender kijken. Dat doen we dus niet he?

De avonden brengen we keuvelend, wijnend, schrijvend en lezend door, heerlijk.

Gisteren hebben we een korte wandeling gemaakt en verder geluierd op ons riante terras en vandaag, in de ochtend, hebben we veeeeel groentjes ingeslagen. Die groentes liggen je hier zo sappig aan te kijken, dat je ze wel moet kopen en lekker, hmmmmmmm.

Het enige minpunt hier in GC is de wifi, dat is ronduit armoedig en je hebt het zoooooo nodig. Ik kan niet zonder, merk ik nu.

Ik kan amper een foto plaatsen, dan krijg ik een dreig mail van de provider dat ik er uitgegooid word, voorgoed!

Meestal doet de boel het helemaal niet.

Vandaag heb ik langs de autoweg gratis wifi tot me genomen, supervette wifi, heerlijk! Misschien ga ik daar nog eens een keer foto’s plaatsen. Maar het is en blijft armoedig, dit is toch geen derde-wereld land? Arm zijn ze hier beslist niet en.....ze weten hier erg goed hoe ze de toeristen veel geld uit de zak moeten kloppen en Neckermann en consorten doen daar hard aan mee. Zo betaalden wij voor een excursie 62 euro, dezelfde kost bij het plaatstelijke bureau 29 euro. Dus Neckermann, goed bezig hoor, jaag de klanten maar weg. De volgende excursie doen wij dus ook bij het plaatstelijke bureau.

Lieve mensen, we zijn stikblij met de reacties en we willen graag reageren, maar meestal lukt dat dus niet. Denk niet dat we niet verguld zijn met de reacties, we vinden het super, maar reageren is zeeeer moeilijk hier. Bij deze; hartelijk bedankt!!!!!!!!!

Vanmiddag hebben we een schitterende wandeling gemaakt. We zitten hier binnen 5 minuten in de natuur, lopend wel te verstaan. Het was even zoeken hoe je de autobaan moest oversteken. Gewoon eronder door dus, via de afwateringskanalen van de kloven. Even wennen, even zuchten, gewoon doorlopen en dan ben je opeens in de natuur. We konden meteen al kiezen tussen verschillende kloven. Wij namen de middelste, langs vele verlaten grotwoningen, langs gevaarlijke bijenkorfen (stond op een bordje daar), door rivierbeddingen, over forse rotspartijen, langs enorme kandelaar cactussen en langs de luizen cactussen. Het was een wandeling van formaat, eigenlijk hadden wij onze GPS moeten meenemen, maar....... het is ons gelukt, we zijn weer thuisgekomen.

De volgende keer gaat de GPS mee en de wandelstok van Manlief, iets veiliger denk ik.

Zojuist ontdekte ik dat ik boven de viezelige chinees met mijn mac, op een galerij van ons hotel, best wel goede chinese wifi heb, ik heb wat foto’s bij het vorige verslag gezet en morgen ga ik daar dus de foto’s uploaden, succes verzekerd hoop ik:-) Dusssss. s’morgens het verslag en de foto’s volgen s’avonds, beetje omslachtig, maar het kan niet niet anders.

Het was wederom, weer een dag met een gouden randje.

Morgen (technisch gezien zal dat vandaag zijn) gaan we de botanische tuin in Maspalomas bezoeken.

Botanische Tuin?????

Vol frisse moed begonnen we aan de tocht naar de botanische tuin van Maspalomas. Gewapend met kaart moest het een makkie worden. Onze bejaarde buurvrouw had ons de tip van die tuin gegeven en gewezen waar het was. Een flinke tippel, maar dat deerde ons niet.

Wat ons wel deert; dat je file loop hier, vooral richting supermarkt.

Maar ja, je moet er iets voor over hebben niet waar?

Maar wat we echt verschrikkelijk vinden is KOTS, veel KOTS op de stoepen. Tjonge jonge, er wordt hier wat afgekotst, nadat ze natuurlijk heel wat ingenomen hebben, ik vind het walgelijk.

Als je hier die types ziet lopen, verschrikkelijk, je ziet ze om 9 uur al aan het bier, dames en heren, jong of oud, maakt niet uit.

Helaas zullen we zo nu en dan toch naar de supermarkt/markt moeten lopen, dus we zullen een oogje en neusje dicht moeten knijpen, alhoewel we het oogje wel nodig hebben om te slalommen.

Gelukkig zie je het ‘kotsvolk’ niet in de natuur, die verspillen geen energie aan wandelen.

Toen we de regionen van de supers gepasseerd waren werd de trip stukken aangenamer. We kwamen terecht in de Spaanse wijk, ja, je leest het goed, er is hier een echte Spaanse wijk, heel bijzonder. Achter de vele hotels en app.complexen hebben ze een Spaans getto gegenereerd, hier woont al het personeel van de complexen en de winkels etc. De lager gesitueerden wonen in betonkolossen en de beter gesitueerden wonen in geschakelde laagbouw met garage. Maar......de luitjes hebben me toch een faciliteiten, een pracht van een bibliotheek, een zwembad en allerlei soorten sportvelden. Met borden wordt aangegeven: alleen toegang voor de inwoners!

Eindelijk kwamen we na ruim een uur tippelen aan bij ons doel! Een Duitse dierenarts vrouw had ons uiteindelijk de weg gewezen, de botanische tuin!

En.......wat was het..........gewoon een park, met een amfietheater en trimbanen. Aardige en nette beplanting, dat wel, maar echt geen botanische tuin. En......openbaar, ook voor buitenlanders (zal wel EU geld inzitten!).

In een zucht en een scheet waren we er doorheen.

We hadden er honger en dorst van gekregen en togen naar een bar, waar veel Spanjolen zaten. We konden er ook eten, de mevrouw maakte ter plekke een lekker maaltje voor ons klaar. Echt, ze stond met de koekenpan in de bar en schepte lekker gemarineerde kip uit een bak in de pan en offreerde ons na de baksessie een zeer smakelijk maal. Dat was genieten hoor en uiteraard ging de hap vergezeld van een groot koel glas witte wijn.

De wandeling terug naar ons hotel verliep voorspoedig en daar aangekomen, zegen we neder op ons terras en genoten we van de rust en het gekwetter van de vogels om ons heen.

We zijn blij dat we nu weten hoe de vreemde kuifvogel (Hop) heet, hij is zo komisch en soms.......... gaat hij hoog in de palm zitten kwekken, het lijkt wel zagen.

Manlief denkt dat ie kindjes maakt dan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade