Las Palmas

3 augustus 2014 - Gran Canaria, Spanje

Bye Bye

Vanmorgen, schrokken we even van het weer, veel wolken, koud, harde wind en motregen.

We hadden het plan om naar Puerto de Mogan te gaan en van daar uit met de boot naar Puerto Rico.

Dat feestje ging niet door!

Warm ingepakt togen we naar de hele grote Spar en sloegen veel lekker eten en drinken in.

We zouden de dag drinkend, etend en lezend in onze warme casa gaan doorbrengen.

Thuis gekomen, was er echter een matig zonnetje op ons terras verschenen en daar wilden we wel even van genieten en.........het zonnetje werd steeds sterker en.........de lucht werd blauwer dan blauw.

We hebben uiteindelijk de hele verdere dag op ons terras doorgebracht, het was super zomer bij ons, en we zaten ook nog eens uit de wind.

Ons ‘belegen’ kamermeisje stuurden we weer weg, echter wel na achterlating van verse handdoeken, wij blij en zij ook!

De feestvreugde werd nog verhoogd, toen we Marjan en Marinus overgehaald hadden om nog ‘even’ ter afscheid te ‘wijnen’ bij ons. Het werd weer een gezellig samenzijn en...volgend jaar......willen we elkaar weer treffen, maar dan op Tenerife!

Ik heb weer heerlijk gekookt, ik word langzamerhand; ‘specialiste eenpansgerecht’. Vandaag heb ik een super lekkere ratatouille gemaakt met vele groenten, uien en pappa’s en uitgebakken chorizo. Het was zooooo lekker. Tip van mij:.......maak de smaak met een pakje cup a soup, in dit geval....franse uitensoep!

Net even bij de Chinees in de penetrante lucht gestaan:...de foto’s staan weer bij het vorige blog! Nu........nog even ‘wijnen’ en dan op stok.

En morgen...............gaan we naar Las Palmas, met openbaar vervoer!

Las Palmas

Vandaag was het zover, we gingen naar Las Palmas, de eerste ‘overzeese Spaanse stad’.

Er gaat een bus vanaf Playa (lijn 30), linea recta over de autobaan naar toe en binnen 40 minuten ben je er.

De stad lag rustig op ons te wachten, we hebben voor de grote toeristenstroom op gang kwam, alles goed kunnen bekijken.

De stad is gesticht in 1478, Amerika was nog niet ontdekt!

Bij toeval werden de Canarische eilanden ontdekt tijdens zee expedities en naderhand fungeerden ze als springplank naar Afrika en de nog onontdekte Atlantische oceaan. De ‘wilde’ oorspronkelijke bewoners werden als slaven verkocht, zodat de ontdekkingsreizigers weer geld kon investeren in de reizen.

Columbus kwam in 1492 naar Las Palmas en verbleef er in de gouverneurswoning en deze woning is nu gebombardeerd tot ‘Columbus huis’. Er is een museum (gratis) in gevestigd.

Ik moet zeggen dat het een juweel van een woning is, met prachtig houtwerk zoals houten gaanderijen, grote kamers, mooie trappen, grote kelders en maar liefst 2 binnenplaatsen.

Columbus is hier vele jaren gekomen, hij bevoorraadde de schepen vanuit Las Palmas, later zou hij Amerika ontdekken, terwijl hij eigenlijk op zoek was naar India.

Doordat alle ontdekkingsschepen de eilanden aandeden, kwam er veel geroofde kunst (oa van de Maya’s en de Azteken) uit de verre continenten terecht. Gelukkig is er nog veel te bewonderen in dit museum (kelder).

Als je het huis binnenkomt, wordt je ontvangen door 2 kleurige ietwat voddige papegaaien, die scharrelen daar lekker rond op de binnenplaats en zeggen: ”Lorre’.

Op de bovenverdieping bevinden zich vele schilderijen uit de Spaanse ‘Gouden Eeuw’, Spanje was in die tijd een absolute wereldmacht. Het mocht wat kosten toen, het spat van de schilderijen af!

Het ‘huis’ is echte aanrader om te bezoeken.

De oude stadskern van Las Palmas, is erg fotogeniek, opvallend zijn de prachtige houten balkons en de monumentale gebouwen, oa een hele mooie kerk. De straatjes zijn er smal en autoluw.

Ook bezochten wij het Museo Canario, hier wordt getoond, middels archeologische vondsten, hoe het leven eruitzag op de Canarische eilanden vanaf de 5e eeuw v.Chr. tot de 15e eeuw.

Dat is erg leuk gedaan, je ziet grotwoningen, werktuigen, potjes, uit botten gesneden sieraden, kleding en nog veel meer. Wat ik heel apart vond; de mensen hadden geen boten, ze visten gewoon staand aan de kust.

Ze goten het uit wolfsmelk gewonnen giftige sap in zee, waardoor de vissen verdoofd werden, dus........je kon ze zo uit de zee plukken. Het doet me denken aan een verhaal Roald Dahl, waarin de duiven gevoerd werden met in rum geweekte rozijnen en daarna dronken op de grond neervielen, ha ha ha.

Ook erg mooi zijn de zgn ‘idolen’, dat zijn abstracte mannen en vrouwenfiguren met geaccentueerde geslachtskenmerken. Ik vond ‘Tara’ erg mooi, juist doordat haar ledematen buiten proportie zijn.

De bovenverdieping vond ik wat eng, een kamer vol dood, schedels wel te verstaan en sommige nog ‘heel’ (mummies) en gewikkeld in huiden.

Er heerste hier vroeger een dodencultus, er werden vele spullen met de doden meegegeven, de lijken werden gemummificeerd (oa met sap van de drakenbloedboom en kruiden) en hoe meer huiden om het lijk, hoe hoger in rang. De arme mensen werden gewoon begraven of in een grot gelegd.

Na de musea slenterden we nog rustig door de vele smalle straatjes en genoten voor 10. Heerlijk om na het vele betongeweld en lallende horken van Playa weer in een beschaafde wereld te lopen.

En........we zagen weer echte leuke bars en restaurantjes en....uiteraard lunchten we in zo’n authentieke gelegenheid; cafe/restaurant/hotel Madrid. Het was er smullen geblazen hoor, echt een aanrader! Het ligt aan een prachtig plein, men zegt dat het het mooiste plein van Las Palmas is. Wij ontdekten echter een veel mooier plein (park San Telmo) en waarom vonden wij dat???????, er bevinden zich nl 2 Jugendstil juweeltjes! Foto’s zullen geplaatst worden!

De bustocht terug naar Playa verliep voorspoedig; we stapten op in een high tech, enorm busstation, die Spanjaarden hebben verstand van openbaar vervoer hoor!

We hebben genoten van Las Palmas, ondanks dat de zon het een beetje liet afweten vandaag. En.......we zagen al wat carnavalgekte ontstaan.....