Het Markdal, het Mastbos en een Spookje

13 mei 2014 - Breda, Nederland

De Algarvse koortskuch is terug! Eigenlijk is de kuch niet echt weg geweest, de koorts wel. Maar nu is het dus weer raak. Het ergste is, dat ik s’nachts geen oog dichtdoe, laat staan 2.

Vanacht ben ik chemisch onder zeil gegaan en dat heeft me goed gedaan. Vandaag ben ik niet blijven bankhangen, maar was erg leuk bezig.

Ik heb me bezig gehouden met Sevilla en wel het programma.

We blijven 3 volle dagen in Sevilla en willen veel zien en beleven.

Ik heb per dag activiteiten ingepland per wijk, met behulp van Google maps, wat is dat ideaal zeg. Route plannen en printen maar.

We gaan dus weer met onze dagelijkse A4tjes op stap. Uiteraard naar de toeristische sites, maar ook wat extra’s, jullie zullen het wel gaan lezen tegen die tijd (ons hotel heeft wifi).

Waar ik me erg op verheug om te aanschouwen/ervaren, is het hypermoderne museum van Jurgen Mayer. En…zeker en vast gaan we nog een brug bekijken van Calatrava. Die architect bewonder ik zeer en……. zal ik jullie eens wat vertellen?......... de architect van de rotterdamse zwaanbrug (Ben van Berkel) heeft voor hem gewerkt en dat is dus duidelijk te zien!

Het zal waarschijnlijk bloedheet zijn in Sevilla, dus je zult ons ook kunnen spotten aan de rivier of in een van de parken. Na Sevilla, gaan we met de ‘Comes’ bus naar El Puerto de Santa Maria (vlakbij Cadiz) en dan kunnen we aan de kust verder afkoelen en en en en ……later meer hierover.

Het is nog niet zover, we zitten nog op onze stek in Breda en daarover zal ik verder gaan uitweiden.

Als wij ons geliefde huisje (Breda Zuid, te weten Het Ginneken) verlaten, lopen wij in welgeteld 5 minuten naar het Markdal. Je bent dan ineens helemaal in de natuur. Het is daar zo mooi en zo rustgevend. Er is een mooi wandelpad langs de Mark aangelegd en tevens een fietspad tot in Belgie (Meersel-Dreef) zelfs.

Je kunt er de oeverzwaluw en de ijsvogel spotten en in de winter wordt het gebied bevolkt door de Canadeze gans en de wintertaling.

Er ligt hier en daar kunst en op sommige dagen staan er dichters te oreren of schilders te verven.

Mocht je deze kant willen uitkomen, dan zet je je auto op het Schoolakkerplein (gratis) en loop je naar het liefelijke Ginnekenmarktje en dan de Duivelsbruglaan in en dan wijst het zich vanzelf.

Na de mooie wandeling (wellicht pik je nog een stukje Mastbos mee), kun je heerlijk uitrusten bij Moeke op het marktje, onder het genot van een drankje en/of een hapje. De aspergetijd komt eraan en dan hebben ze altijd zo’n zaligheden, dat het water je uit de mond komt.

De laatste week van de Brabantse grote vakantie is het altijd ‘Bruisend Ginneken’ . Er is dan Braderie, rommelmarkt, straattheater, feest en kermis. Het is dan echt supergezellig.

Kortom het Ginneken is een bezoek meer dan waard en….voor de shop-o-holics onder ons; we hebben een paar prachtige modezaken. Mijn lievelingswinkel is Only-Juul, helaas kan ik er niet vaak wat kopen, want het is daar best wel prijzig.

Zoals gezegd, hebben we ook een vijfhonderd jarig Mastbos en daar is het eveneens goed toeven, je kan er de mooiste wandelingen maken. Lange lanen, vijvers en vennetjes en verder naar het Zuiden is het heideachtig.

Het is het oudste productiebos van Nederland. Het leverde hout voor het kasteel van Breda en voor de schepen van de Spaanse vloot. Later voor de Limburgse mijnen en de verdedigingswal van de Duitsers.

En……..daar liggen na afloop gezellige horecagelegenheden je te lokken.

Waar ik het altijd heel knus en lekker vind, is in ‘De Heeren van Oranje’ en het is ook nog eens een hotel en………….er schijnt een spookje te wonen.