Vakantie en Kreeft

12 mei 2014 - Breda, Nederland

Zal ik jullie eens iets verklappen? Wij zijn op vakantie!

Wij zitten in een super de luxe appartement met een knoeperd van een terras op het zuiden!

We hebben een eigen sauna en……..een kingsize bed en een zeer goed geoutilleerde keuken!

En de temperatuur is hier uiterst aangenaam en….het is hier prachtig en…..we hebben een zeer goed restaurant om de hoek!

Waar denken jullie dat we zitten?

Ha, ha, ha, in ons eigen huisje in Breda!

Ik zal jullie in de komende blogs gaan vertellen over Breda. Ik wil jullie overhalen om eens te komen genieten in Breda.

Uiteraard zal ik beginnen met mijn eigen wijk; het Ginneken (Breda Zuid). Een onvervalste ‘ KAK’ wijk, ook letterlijk!

Wij zijn niet ‘kak’ hoor, sterker, ik heb zelfs altijd gezegd dat ik beslist nooit in het Ginneken wilde gaan wonen. Maar…..dochterlief kwam met ideale schoonzoon en toen nog 1 kindje, hier wonen vanuit Voorburg en dat feit zoog ons ook het Ginneken in.

We woonden daarvoor in een doodse vinex wijk in een prachtig huis (Breda West).

En nu zitten we behaaglijk te wonen tussen de ‘kakkers’.

Ik moet zeggen het went niet, we kijken regelmatig onze ogen uit en lachen om het bla bla gehalte. Gelukkig wonen er ook vele mensen die ‘gewoon’ doen.

Wij wonen in een authentieke 30-er jaren straat met verschillende monumentale herenhuizen.

Onze maisonnette behoort tot een klein modern appartementencomplex (9 wooneenheden), gebouwd in jaren 30 stijl.

Manlief wilde beslist geen blijvend ‘klus’pand.

Er wordt hier wat afgeklust in de straat. Is het ene pand klaar, dan is er wel een ander pand dat onderhanden genomen wordt. Soms wordt het behoorlijk rigoureus en professioneel aangepakt, maar meestal vinden wij het pruts/lap werk. Het mag niets kosten van het ‘bla die bla’ volkje. Het ‘lap’ werk wordt veelal door ouderen gedaan en de jeugd kiest voor het rigoureuze. Onze oudere buurvrouw is al 5 jaar aan het verbouwen (zucht).

Als ik naar de winkels loop of naar dochterlief, moet ik altijd slalommen langs steigers, containers, stapels zand, stenen, omhoog komende stoeptegels en……….drollen, vele drollen in alle kleuren en maten, van smurrie tot stevig. Ondertussen kan de derrie ook vanuit de lucht tot je komen, want ‘luchtratten’ hebben we ook. Het is dus uitkijken geblazen in het Ginneken.

Ben ook op je hoede voor de SUV’s, iedereen heeft er een of twee, lekker makkelijk voor het roulerend rijden met kids naar clubjes, partijtjes en school. Tja…de kids lopen hier zelden, te gevaarlijk he?

Maar……..het Ginneken is prachtig en levendig.

In vroegere tijden was het een dorp (tot 1942).

We hebben 2 kerken, 2 basisscholen, een gemeenschapshuis, een marktpleintje (nu geheel terras, veel horeca gelegenheden, vele winkels (waaronder de ah, hema en het kruidvat), een groot plein (met auto’s en 1x per jaar kermis) en vader Abraham.

En….we hebben een aangrenzend bos (Mastbos) en een heus rivierdal (Mark)!

Het is ongelofelijk fijn wonen hier en vooral nu we tijd zat hebben, een grote vakantie dus. We hoeven ons hier nooit te vervelen er is altijd wel iets of iemand wat trekt.

Zoals gisteren bijvoorbeeld.

Toen we aan de wandel gingen, zagen we dat onze stamkroeg (Belgisch Bier Café Moeke) oester-en kreeft weekend had. Nou…daar kun je mij ten alle tijden voor wakker maken en toen er beloofd werd dat Maurice een lekker tournedoke zou kunnen krijgen, reserveerden we een tafel voor de avond.

Het was een godenmaal.

Als amuse kreeg ik een bord vol ongepelde Hollandse garnalen, met brood en huisgemaakte mayo.

Daarna slurpte ik 6 kraakverse oesters weg.

Om even bij te komen kreeg ik een heerlijke aardbeien spoom en de klapper was de KREEFT, heerlijk vers en warm met een bijzonder smakelijk groentegarnituur, waaronder truffelaardappelen.

Alles was zeer goed bereid en verrassend van smaak, hulde aan de Sri Lankaanse kok.

Als afsluiter volgde er nog een bijzonder origineel petit grand dessert, dat ik meteen schonk aan Maurice omdat ik al ‘plein’ was.

Uiteraard ging dit alles onder het genot van een goede fles wijn onze lijven in.

Bij de afzakker, kwamen dochterlief, ideale schoonzoon en 1 kleinkind binnenvallen.

Het werd een dolle boel.

Het eind van liedje was dat het kleinkind met ons mee naar huis ging en de ouders het nog tot half 3 hebben volgehouden daar!

En…vanmorgen was het voor iedereen weer vroeg dag………..hockey en zwemmen!

PFFFFFFFF, nu even pas op de plaats en dan vertel ik wel weer verder over Breda.