De Oude Stad

6 april 2014 - Antalya, Turkije

De Oude Stad

We logeren in het Alp Pasa hotel. Het is een oude Osmaanse villa met een binnenplaats, het ligt in de oude stad (Kaleici). Het is geheel in stijl verbouwd, echt prachtig, aan het kleinste detail is gedacht! Onze kamer is enorm groot, met een marmeren vloer, een luie hoek met grote fauteuils, een enorm bed en enorm flatscreen, een keukenhoek met een waterkoker, ha, ha, en een knoeperd van een badkamer met jacuzzi en stoomcabine. We hebben blijkbaar een upgrade gekregen. Toen we aankwamen hadden we nog precies een half uur om te eten en dat is gelukt, het was heerlijk. Daarna was het happy hour, 2 voor de prijs van 1 en daar hebben we uiteraard gebruik van gemaakt!

Doodmoe doken we het bed in en werden verblijd met kattengejank de gehele nacht, maar ach het went. Om 6 uur schrokken we wederom wakker van de gebedsoproeper, dat was minder en het duurde best lang. Wellicht went dat ook na verloop van tijd.

Na een heerlijk ontbijt en een meeting met het OAD vrouwtje (1 excursie gekocht), gingen we aan de slenter door de prachtige oude stad. Wat een prachtige stad en wat een sfeer en wat zijn de Antalyanen aardige mensen. En die zee hier is echt turkoise, ongelofelijk. We hebben in een prachtig park geslenterd, waar van alles te doen was voor de plaatselijke jeugd, waar vrolijke bierdrinkende mannetjes zaten, waar de honden voor pampus lagen en waar de katten vrij spel hadden. Helaas hebben we geen parkieten gezien, wel gehoord. We hebben uren door de middeleeuwse straatjes gezworven en veel gefotografeerd, de fotoos plaats ik nog, met uitleg! We hebben aan zee een heerlijke lunch genuttigd en bij ons hotel een uurtje op het terras gezeten met een kat op schoot. Wederom zijn we aan de slenter gegaan en door een leraar wiskunde een moskee binnengesleept en rondgeleid, ik met hoofddoek en allen op blote voeten. Op zijn vriendelijk verzoek hebben we een donatie voor de moskee gedaan en mochten toen een wens doen. We werden uitgenodigd om granaatappelsap te drinken in een tapijtwinkel en toen wij zeiden dat we niet geïnteresseerd waren in het aanschaffen van een tapijt, begon hij over zijn oude moeder (56) die niet meer kon knopen en nu zijden sjaals weefde en of we daarin geïnteresseerd waren. 1 voor zoveel, 2 voor zoveel, maar 3 heel goedkoop, einde van het seizoen, we waren zo aardig, hij maakte een special price. Ach, ik heb ze gekocht, hij was ook aardig en die sjaals zijn leuke cadeautjes. We zijn in het haventje geweest, heel mooi, maar vergeven van de commerciele bootjes. Kortom het was een prachtige dag, letterlijk en figuurlijk. Nu zitten we weer aan het happy hour (2x per dag), straks weer lekker eten en vroeg in het mandje, want morgen gaan we o.a. naar Myra (de geboorteplaats van Sinter Klaas) We worden om 7 uur opgehaald en zijn dan om 7 uur s’avonds weer terug, het zal een dag vol cultuur en natuur worden en er wordt ons een bijzondere lunch aangeboden!