Park, Kunst en Kunsten

25 mei 2014 - Madrid, Spanje

Goed geslapen en geen last gehad van het voetbalgeweld.
In verband met 'zondag' en eventuele irritante voetbalfans, hadden we vandaag gekozen voor rust in het park.
Madrid heeft een heel groot (120 hectare) en goed onderhouden stadspark, het zgn El Retiro. Dit was vroeger van de Spaanse koningen, maar nu is het voor iedereen.
Vanuit onze wijk (Salamanca), liepen we er via statige boulevards heen, het was nog lekker rustig. Zelfs het 'stemmen', viel nauwelijks op.
In het park was het een gehijg en gesteun, wat wordt er toch af gerend door jong en oud. Kan toch niet goed zijn, lijkt me, een mens is geen antilope he?
Maak geregeld een flinke wandeling, eet en leef gezond, dan ben je goed bezig lijkt me en ook beduidend minder kans op blessures.
Dat park wordt voor veel meer 'zaken' gebruikt, zoals het geven van skate lessen, yogalessen, verkoop ijs/chips etc en het etaleren van talenten en dat vonden wij het leukst. We genoten van virtuoos vioolspel, harpspel, gitaristen en flamenco. Ook de kids kwamen volop aan hun trekken in de vorm van poppenkastspel en clowns.
Er is veel horeca, waar je kunt genieten van drank, spijs en vermaak. Uiteraard hebben wij dat ook gedaan, heerlijk in het zonnetje tussen de Japanners.
Er is ook een grote vijver, waar je bootje kan varen en daar hadden wij geen zin in.
We zijn het park een paar uur uit geweest, om het Reina Sofia te bezoeken, een enorm groot museum met moderne kunst. Het gebouw is ontworpen in 1781 als stadsziekenhuis.  Er zijn glazen liftschachten tegen aan gebouwd, zodat je comfortabel en spectaculair naar de verschillende verdiepingen (4) kan, een ervaring hoor.
We hebben genoten van de kunst, met als hoogtepunt de Guernica van Picasso, het is heel aangrijpend om dit kunstwerk in het echt te zien, groots!
Zeer onder de indruk, doken we het Retiro weer in en keken ook daar weer onze ogen uit, wat een bijzonder mooi park.
We liepen in een uurtje weer terug naar onze wijk en aten in een gezellig drukke cerveceria, een menu del dia voor 10 eurootjes, te weten een enorme salade, vlees/visgerecht, vers fruit en een grote kan wijn. We werden bediend door een Spaanse Italiaan die vloeiend Frans sprak, aardige gast, vooral toen hij ons nog een behoorlijke bel limoncello aanbood.
Helemaal 'plein' liepen we ons appartementen complex in en gingen er achter weer uit en zegen neder op een bedje bij het zwembad, wat een luxe en geen gast te zien verder, je moet het maar weten, denk ik.
Morgen gaan we oud Madrid met een bezoek vereren, zin in.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade