Sevilla en weer verder.

19 mei 2014 - Sevilla, Spanje

Sevilla, een bijzonder mooie stad!

Het waren zeer geslaagde dagen, we hebben alles gezien wat we wilden, 3 volle dagen waren voldoende om deze stad te doorkruisen.

We hebben alles kunnen belopen, dat is goed te doen voor mensen met een normale conditie en…zo zie je meer dan telkens ‘bussen’.

En….we hebben veel gezien en gespot, geloof me.

Zoals mooie mensen, lelijke mensen, markante koppen, ruzies op z’n Spaans, modetrends, honden, paarden, ooievaars met jonkies, eenden met jonkies etc etc etc.

Grappig om te vermelden is; als het voetgangerslicht op groen gaat, dat je dan toe gefloten wordt!

Ik heb ook een hele mooie putdeksel gespot ( zie foto).

En je hebt hier typische imposante deuren, die wij de naam nipple gate gegeven hebben.

En die rivier; de Guadalquivir, is viezig groenig.

In vergelijking met Valencia is Sevilla knusser met z’n vele smalle straatjes. Er zijn hele gedeelten autovrij en het is een ideale stad om door te fietsen. Er zijn zeer goede fietspaden en je kunt overval een ‘fiets uit de paal trekken’, tegen een kleine vergoeding uiteraard.

Kortom, we hebben genoten van deze prachtige stad.

Nog een kleine kanttekening, waar betalen ze al die prachtige gebouwen van, want het kan echt niet op hier.

Als je bedenkt dat het fenomeen van Jurgen Mayer pas gebouwd is en als je weet wat het gekost heeft (100 miljoen euri) en als je bedenkt dat Spanje ook in geldnood verkeert, dan weet ik echt niet hoe het zit, jullie?

De Arabieren hebben een enorme stempel gezet op de bouwstijl en dat maakt Sevilla zo bijzonder. Die Arabieren hebben beslist kijk op schoonheid, maar ik denk wel dat het een hele dure stijl is.

Inmiddels is de temperatuur hier behoorlijk opgelopen en is het tijd voor vertrek!

Op naar een laatste ontbijtje in een bar en dan de bus in.

De reisdag

Ons laatste ontbijt in Sevilla was spectaculair, in de zin van herrie en vraatzucht! We waren een tent voor de locals ingedoken, het zat er bomvol en merendeels kakelende vrouwen. En wat at iedereen…….. borden vol en ECHT vol met churos (gefrituurd deeg). Je kunt je het bijna niet voorstellen wat die mensen opeten als ontbijt! Ik heb met handen en voeten broodjes kunnen bestellen met jam en boter en geperste sinassen. Het was een beleving daar, maar we waren blij om weer in de betrekkelijke rust van de stad te zijn. De mensen waren op weg naar het werk en wij togen naar het busstation.

De busreis was zeer comfortabel, het bleek dat we super plaatsen hadden omdat we een dag van tevoren een kaartje gekocht hadden. De gehele reis ( anderhalf uur) ging over de autobaan en eindigde in Cadiz weer in een busstation. Daar tegenover namen we de trein naar El Puerto de Santa Maria (2,50 euro pp/25 minuten) en toen een taxi naar het hotel (8 euro). De trein was spiksplinternieuw en vervoerde ook Spanjolen die keurig uitgedost op weg naar een feest waren, dolkomisch om te zien.

Toen we het hotel ingingen, hadden we een wauwwww moment, wat een apart interieur en wat een kamer, een suite hadden we gekregen! Toen bleek dat er ook nog zwembaden waren kon het geheel niet meer stuk! Eerst even een hapje gegeten in het hotel, dat was wonderwel lekker en de kok/kelner/barman/meedrinker werd al snel onze vriend.

Het hotel is redelijk nieuw, maar gebouwd naar een authentieke villa met patio. De patio is overdekt met glas en functioneert als eetzaal/lounge en bar, heel gezellig allemaal. De eigenaar is begeisterd van brocante zaken met zeer veel christelijke invloeden en heeft zich intens uitgeleefd met het inrichten, het geheel is bizar meer gezellig!

Na het eten vond Maurice dat we eerst even het stadje in moesten, grrrrr! Ik heb me even bij elkaar gepakt en we gingen wederom aan de wandel in een verschroeiende hitte. We liepen langs prachtige brede zandstranden met bosjes palmen als oases in de volle zon, heet was het!

Het stadje verkeerde nog in ruste en…was heet! We zagen vele ooievaars, mooie gebouwen, het Osborne huis en de stierenarena. We besloten de boel de boel te laten, wat te drinken en terug naar het hotel te gaan, het was te heet. Terug in het hotel plonsden we in het zwembad en dat was heerlijk. Na een paar ontspannen uren dronken we nog een paar wijntjes bij onze nieuwe vriend en gingen op tijd op stok, het was een lange dag geweest.