Solly

5 augustus 2014 - Gran Canaria, Spanje

Solly

Tja.....je moet hier ook eens een CC uit proberen, anders kan je er niet over meepraten. En........er zijn er genoeg hier! CC, betekent centro commercial, winkelcentra dus.

Wij bezochten vandaag de Yumbo, geroemd en geprezen, vooral in de homoscene.

Het was even een stukje tippelen voor ons en dat was mooi meegenomen, want..........er was geen reet aan de CC.

Allemaal winkels van hetzelfde, wel enkele leuke barretjes, maar daar kwamen we niet voor dit keer.

We wilden Spaanse hakkenschoenen voor kleindochter 2. En....dat is gelukt, niet bij een Spanjool, ook niet bij een Chinees, nee.......nu bij een Pakistaan ofzo. Wat een wereldbevolking hier, ongelofelijk. Iedereen probeert een graantje van de toeristen mee te pikken. Maar.....die CC’s, niets voor ons dus!

Terug naar onze casa en daar was inmiddels de zon vol op ons terras verschenen, dus we ploften neder en zeiden bye bye met het handje en vervielen in de genietmodus.

We hebben een heerlijke middag gehad met onze huis Hop, apennoten en wijn en..........SOLLY.

SOLLY is de vervanging van het ‘belegen’ kamermeisje, die is niet meer.

De chinezen nemen langzamerhand het hele hotel over, het restaurant hadden ze al en nu dus ook de schoonmaak.

Vandaag trad er een Chinees meisje binnen en begon zelfs onze afwas te doen en.....de deur sloeg dicht door de wind en het meisje zei:”solly”!

Toen uiteindelijk wavenet het toestond om te skypen, kon de dag helemaal niet meer stuk. We hebben onze schatten weer kunnen zien en spreken, dus............het was weer een topdag!

En morgen....tarten we het noodlot en gaan weer een markt bezoeken, deze schijnt supergaaf te zijn. We gaan met openbaar vervoer naar Vicendario.

Markt met Stip

Vannacht schrokken we wakker van vechtende katten, eentje bonkte zelfs enorm tegen onze voordeur op, de arme ziel.

Gelukkig konden we na dit incident de slaap weer hervatten.

Op de bonnefooi liepen we vanmorgen met lege magen) naar het busstation en........we hadden geluk, er kwam een bus aan die naar Vicendario (lijn 36) ging. Het was een gezellig gebabbel in de bus, de rit is erg leuk, je rijdt pal langs de zee en.....hele stukken kust zijn puur en onbebouwd!

Je komt ook nog langs een grote gevangenis, die ligt luxe pal aan de zee, maar of de ‘bewoners’ daar profijt van hebben, betwijfel ik. Er is daar een halte gegenereerd voor ‘bewoners’ die de stek mogen verlaten, voor de bezoekers van die schatjes en uiteraard voor het personeel.

We zijn er al een paar maal langs gekomen tijdens onze uitstapjes en niemand stapte in of uit, maar vandaag stapte er een arme sloeber in met een viezelig weekendtasje en wat papieren in zijn hand. Ik vroeg me meteen af of die ziel een adres zou hebben om naar toe te gaan of zou hij misschien zijn oog laten vallen op een grotwoning? Ook vroeg ik me af, of dat gevang alleen voor Gran Canaria is, zo ja, dan zit er gezien de grootte, toch wel veel criminaliteit hier.

In Vicendario aangekomen, gingen we eerst op zoek naar een ontbijtje. En.....dat hebben we gevonden. We stapten een barretje in, vol met locals en gebaarden dat we wilden eten. In rad Spaans vertelde de bardame wat er was en ik knikte meteen enthousiast, ‘dos’, zei ik ook nog. Maurice vond het maar niets, die was bang dat we zooi te eten zouden krijgen. Waarop ik zei, dat als we zooi kregen, de boel toch niet op hoefden te eten. We zouden ons er geen buil aan vallen hoor. En........het bleek een super knapperig brood met ei, ham, uitjes en aardappelplakjes te wezen en....het was heerlijk en....kostte maar 5 euro, inclusief dos vers sinassap!

Gelouterd, liepen we de markt op en...het was een echte markt, vol met bijzondere handel en mensen. We keken onze ogen uit.

Ik kocht er ‘haarsmoek’ voor de kids en 2 paar schoenen voor 10 euro!

We localiseerden er ‘lege’ cavia’s’, dus het velletje kan ook nog wat opleveren, als ze het beest genuttigd hebben, ha ha.

We zagen en roken vele kruiden, kersen en aardbeien.

Kortom het was een feestje, echt een gezellige markt.

We hadden gehoord dat er ook een heel groot overdekt winkelcentrum was in dit plaatsje. Nou....die was er.....enorm, je wist gewoon niet waar je moest kijken, leuk voor een regen dag misschien? Maar...niet aan ons besteed, wij gingen terug naar onze casa en genoten de dag verder met zon, boek en wijn. Ons hoor je niet klagen.

Morgen gaan we iets heel vreemds doen, we gaan naar een feestelijke opening..................