Stieren Ballen

2 mei 2014 - Albufeira, Portugal

We gaan weer verder met de Algarve. Als ik weer live ben, dan zal ik dat duidelijk aangeven.

We zitten op de helft en…………ik vind het nog steeds heerlijk, het overwinteren. We hebben de laatste week, super mooi weer en liggen zelfs aan het strand. Normaal zijn we geen strandhangers, maar nu met het zeer aangename temperatuurtje is het goed te pruimen daar en…..we hebben er genoeg te zien en we genieten van het geluid van de golven en het bijna menselijke gelach van de meeuwen.

Ook wordt er heel wat afgewandeld door ons, maar onze kuitjes blijven ons verrassen, denken we aan de bergjes gewend te zijn, zit er toch zo nu en dan weer een behoorlijke kuitenbijter tussen.

Het feit dat we totaal geen huishoudelijke taken hoeven te verrichten geeft ons nog meer overwinteraars geluk. We hebben hier goede feeën die vuilniszakken verwisselen, handdoeken, theedoeken en het bed regelmatig verschonen. De badkamer wordt goed onderhouden (beter dan thuis) en de vloeren, daar kun je dagelijks op eten, als het zou moeten. Het enige wat wij doen is; boodschappen doen en een paar keer per week koken en afwassen. Ik kook hier werkelijk de sterren van de hemel en zo veel mogelijk in een pan om afwas te besparen. Wat een leven he?

Die boodschappen doen we bij de Intermarche, ze hebben daar alles wat we willen en niet te vergeten een zeer goede en ook nog eens een hele leuke slager. We kopen er telkens het lekkerste vlees en krijgen goed advies van de man. Op een dag was er een klant voor ons en die bestelde 2 ovale ballen, ik vroeg wat dat dan wel was. De mannen, begonnen te lachen en zeiden iets. Ik wees op mijn nieren, was het dat? Nee, lager, ohhhhhhh het waren echt ballen en wel van stieren. Ik vroeg aan de kopende man of dat nou lekker was en hij zei: “heeeeeeeerlijk, lekker gebakken, hmmmmm“. Ik zei; met de wortels van Julia nog in mijn achterhoofd: “kijk maar uit, straks heb je 4 ballen”. Ik flapte het er zo uit en de mannen lagen in een deuk. De vrouw van de kopende man, vertrok geen spier, er kon geen lachje vanaf. Ik kon het niet laten om nog even te vragen of zijn vrouw ook meeat van de ballen, nee dus, dat was eigenlijk wel te zien ook ha, ha, ha, wat een zuurpruim (oei!).

Na mijn koortskuch, heeft Maurice hem gekregen en wel veel heftiger! In verband met het akoestisch geweld, zijn we wat minder actief met groepsexcursies. Om toch nog een en ander te zien en te beleven, gaan we zelf met het openbaar vervoer op stap. Woensdag gaan we proberen in Quarteira te geraken om de zigeunermarkt te bezoeken, het dorpje te bekijken en er een goede lunch te nuttigen.

Ons hele hotel zit vol met overwinteraars, er zitten Duitsers, Nederlanders, Engelsen en bizar genoeg ook heel veel Canadezen. Na wat observaties, heb ik vele weetjes over het fenomeen ‘overwinteraars’ genoteerd.

Er zijn 60-gers, 70-gers en zelfs 80-gers. Vooral die laatsten zijn ontroerend om te zien, het zijn vaak nog stelletjes ook. Ik vind het knap, om op die leeftijd nog zo’n reis te ondernemen en hier een tijd te leven. Er zitten hier meer vrouwen dan mannen, sommigen zijn zelfs naarstig op zoek naar loslopend wild. Er zijn hele blije mensen die zich perse bij anderen willen aansluiten.

Er is een hele groep, die een soort van verzuilde groepsreis maken. Zij hebben een strak programma en worden tuchtig gecoacht en hebben zo nu en dan……een vrije dag! In die groep wordt behoorlijk geroddeld, maar uiteindelijk volgen ze weer slaafs hun leidster (70+).

Wij behoren tot de categorie, a-socialen, wij trekken ons eigen plan en hebben als motto: ‘Vrijheid Blijheid’! Zo nu en dan hebben we hier en daar een aardig gesprek, maar daar willen we het bij houden.

Gelukkig zien we ook wel wat jongeren en gezinnetjes met kleine kindjes.

We kijken onze ogen uit, naar de verschillende levensstijlen hier, soms werkt het wel op onze lachspieren, hoor. Zo zijn Crocks toch wel de Uggs van de ouwetjes hier, korte broeken zijn een soort enorme rokken en hoedjes en petjes zie je in allerlei soorten.En......menigeen loopt in uitgebreide safariuitrustingnen. En…..er zijn zelfs mensen die hun satelliet schotel hebben meegesleept, geen gezicht, ik snap niet dat het hotel dit toestaat, dit ding gehaakt op de balkonbalustrade.

We hebben hier BVN en dat voldoet prima, we kunnen het Nederlandse nieuws zien en ‘boer zoekt vrouw‘, ‘wie is de mol’ en ‘De Wereld Draait Door’ en ‘Pauw en Witteman‘, genoeg vind ik.

Het lezen op mijn ereader gaat prima, ik heb al heel wat boeken uit en….zelfs al weer nieuwe boeken gekocht van mijn leverancier. Het is toch geweldig dat ik hier vanuit de wifibar, met wifiwijntje boeken kan kopen en downloaden en ook nog eens de bankzaken kan regelen. Ik heb vandaag het nieuwste boek van Kluun gekocht, ik ben zeer benieuwd!

En…tja……mis je de kids niet?, zal een prangende vraag van jullie zijn he? Deze vraag is niet een twee drie te beantwoorden, dus ik weid er de volgende keer wel over uit!