Valencia dag 4

28 maart 2014 - Valencia, Spanje

Valencia dag 4

Vanmorgen werd ik toch echt met een katerig gevoel wakker, maar een kopje koffie deed wonderen en hoppa, ook nog een paracetamolletje erachteraan en het hoofd was weer helder. Ook de lucht was helder en strak blauw! De jas mocht thuisblijven, hoera! Met het A 4tje van de dag togen we naar de ontbijtplek van de vorige dag en warempel, de ober stond ons al op te wachten. Hij wist nog precies wat we gegeten hadden. Het eten werd snel gebracht en we kregen er nu een hele schaal olijven bij en een bak apennoten die je nog moest pellen. Dat was van het huis! Dus het begon goed, als echte hollander kan je dat erg waarderen. Aangesterkt en wel togen we naar de Mercato Central, een overdekte markt (Jugendstil 1914, 8000 vierkante meter, 1200 kraampjes). Je weet niet waar je kijken moet, een keur aan waren, groentes, noten, kazen, vissen, varkenskoppen, hersens, poten, hammen, echt alles wat maar eetbaar is en dat in de meest mooie entourage. Te midden van dit gebeuren stond een soort altaar met een of andere ‘heilige’ pop waar mensen (vooral ouderen) bloemen kwamen offeren, die werden dan door een dame in een wit uniform in vazen gezet terwijl er sacrale muziek klonk uit speakers. Wat dit alles te betekenen had?, geen idee, wellicht had het te maken met bevrijdingsdag. Er stond een complete tv ploeg interviews af te nemen, bijzonder hoor. Daarna bezochten we het station van Valencia, weer een lust voor het oog, jugendstil 1917, plafond van aardewerk. Wat een mooie gebouwen heeft Valencia toch en zo in topconditie, volgens mij heeft de oorlog er geen vat op gehad. Naast het station ligt de ‘stierenarena’, 1860, 4 verdiepingen en vandaag dicht, prima, ik vind het maar triest voor die beesten. Tja, toen kwamen we weer langs een leuke winkel, even binnen en €100,- armer, maar een leuke outfit rijker. Het volgende programmapunt was: PAELLA eten en wel in HET restaurant van Valencia: Casa Roberto. Je moest er reserveren, maar we hadden geluk, er was een tafeltje vrij. We bestelden paella valenciana, die is met kip, konijn, slakken, lever, groene pepers, artisjok en hele grote valenciaanse bonen. De bereiding vergt een uur, dus iedereen bestelt een lekkere starter en uiteraard drank en brood om de wachttijd te veraangenamen. Wij hadden een salade, waar groentes in zaten die ik nog nooit gezien had, erg lekker. De paella wordt geserveerd in de welbekende pan en in het midden van de tafel gezet en je eet gezamenlijk uit de pan dus! Voor de zeikerds was het mogelijk om alles te portioneren op een bord. We hebben gesmuld, superlekker. Als dessert had Maurice walnotenijsbonbons en ik een stuk Catalaanse taart, ik moet zeggen; ik heb nog nooit zo’n lekkere taart gegeten! Met volle buiken gingen we weer aan de wandel, nu weer naar de nieuwe stad, de stad van de wetenschappen en moderne kunsten (Calatrava). Weer hebben we daar ademloos rondgelopen! Rond 5 uur waren we terug in onze hotelkamer, het rook er naar boenwas en er lag weer een briefje van het kamermeisje (Lola) om te bedanken voor de tip. We stortten neder in onze rode design fauteuils en besloten niet meer weg te gaan. Het was goed zo!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade